انواع ویزای کار آلمان 

انواع ویزای کار آلمان 

دریافت ویزای کار آلمان برای مهاجران خارجی که می خواهند در کشور آلمان زندگی و کار کنند و از اتحادیه اروپا EEA یا سوئیس نیستند امری حیاتی است.

بسته به اینکه اهل کدام کشور هستید و چه مدت زمانی می خواهید در آلمان اقامت داشته باشید ، ممکن است لازم باشد ویزا و مجوز اقامت برای اهداف کاری دریافت کنید.

ویزای اقامت بسته به نوع کاری که می خواهید انجام دهید ، انواع مختلفی دارد. درخواست ویزای مناسب بسیار مهم است. در این راهنما قصد داریم انواع ویزای کاری آلمان را مورد بررسی قرار دهیم.

این راهنما موارد زیر را شامل می شود:

  • کار در آلمان
  • تفاوت ویزای کار و اجازه کار در آلمان چیست؟
  • ویزای کار در آلمان
  • انواع ویزای کار در آلمان
  • درخواست ویزای کار در آلمان
  • تغییر یا تمدید ویزاهای کار در آلمان
  • هزینه های ویزای کار در آلمان
  • کار بدون ویزای کار در آلمان

کار در آلمان به عنوان یک خارجی

طبق گزارش OECD ، نیروی کار مهاجر آلمان ۳۶.۵ میلیون نفر است که یکی از بالاترین آمارها در جهان است. اکثر این نیروی کار از مهاجران کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

اطلاعات اخیر نشان می دهد که بسیاری از این افراد کارگران ماهر هستند. بیش از ۶۰٪ مهاجران اتحادیه اروپا یا دارای مدرک دانشگاهی هستند و یا دوره آموزش حرفه ای را گذرانده اند.

با این وجود فرصت های شغلی بسیاری برای کارگران کم مهارت نیز وجود دارد. در سال ۲۰۱۷ ، ۲۲۸۰۰ کارگر کم مهارت از کشورهای غیر اتحادیه اروپا پس از اطمینان از پیشنهاد شغلی قطعی به آلمان نقل مکان کردند.

قانون “بالکان غربی” که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است ، به بسیاری از این کارگران کمک کرده است. این قانون از مهاجران کشورهایی مانند آلبانی ، بوسنی ، مقدونیه و صربستان برای یافتن کار در کشورهای اتحادیه اروپا حمایت کرده است.

اکثر جمعیت آلمان به سمت بازنشستگی حرکت می کند این موضوع باعث جذب بیشتر نیروی کار جوان از میان مهاجران سایر کشورها برای حمایت از سالخوردگان آلمان خواهد شد.

با این اوصاف ، گرفتن ویزای کار در آلمان همیشه آسان نیست مخصوصا اگر اهل اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس نباشید. این به این دلیل است که شما باید همراه با ویزای کار ویزای اقامت هم بگیرید.

با این حال ، وقتی وارد آلمان شوید ، متوجه خواهید شد که آلمان تعادل خوبی بین درآمد و زندگی ایجاد می کند. با وجود اینکه آلمان به طور مداوم به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها شناخته می شود ولی مردم به طور متوسط ​​فقط ۲۶.۳ ساعت در هفته کار می کنند و حداقل ۲۰ روز تعطیلات با حقوق در سال دارند.

تفاوت ویزای کار و اجازه کار در آلمان چیست؟

ویزای کار و مجوز کار مجوزهای اقامت و کار در آلمان هستند. ویزا و مجوزی که شما نیاز دارید بستگی به این دارد که اهل کدام کشور باشید.

افرادی که از کشورهای اتحادیه اروپا و EEA ، استرالیا ، کانادا ، اسرائیل ، ژاپن ، جمهوری کره ، نیوزیلند ، سوئیس و ایالات متحده هستند برای کار در آلمان به اجازه اقامت نیاز دارند که این مجوز می تواند پس از ورود  به آلمان درخواست شود و نیازی نیست که قبلاً پیشنهاد کاری داشته باشید.

کسانی که از کشورهای دیگر هستند به ویزای کار احتیاج دارند و قبل از سفر به آلمان باید این ویزا را داشته باشند. برای دریافت ویزای کار آلمان ، شما باید از قبل شغل خود را در محل کار خود داشته باشید. اگر به ویزای کار نیاز دارید ، پس از ورود به آلمان نیز باید مجوز اقامت بگیرید.

ویزای کار در آلمان

سفارتخانه ها و کنسولگری های آلمان مسئولیت صدور ویزا و اجازه اقامت را بر عهده دارند.

اجازه اقامت و ویزای کار معمولاً دارای عکس شماست. در داخل ویزا، جزئیات نوع مجوز یا ویزا ، مدت اقامت در آلمان و اجازه کار یا عدم اجازه توضیح داده می شود.

کارت آبی یک کارت پلاستیکی است که به اندازه گواهینامه رانندگی است ، همچنین دارای عکس شما است.

انواع اجازه کار در آلمان

انواع مختلف مجوز کار و ویزا در آلمان وجود دارد ، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که برای مجوز مناسب  شرایط خود درخواست داده اید.

مجوز اشتغال عمومی

 

مجوزهای اشتغال عمومی در آلمان برای کسانی است که در مشاغلی کار می کنند که نیازی به تحصیل یا مهارت زیادی ندارند. فقط درصورتی واجد شرایط برای استخدام در این کار خواهید شد که این موقعیت شغلی توسط کارگری از اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس پر نشود. این اجازه معمولاً به مدت یک سال اعطا می شود و تا زمانی که وضعیت شما ثابت بماند قابل تمدید است.

آیا همسر یا بستگان شما ویزای کار آلمان دارند؟

اگر یکی از اقوام درجه ۱ شما اجازه کار در آلمان داشته باشد شما می توانید همراه او به آلمان سفر کنید و اجازه کار در آلمان را نیز خواهید داشت.

مجوز فارغ التحصیلی دانشگاه

فارغ التحصیلان خارجی که دارای مدرک دانشگاهی شناخته شده و بودجه کافی هستند می توانند برای جستجوی کار اجازه اقامت شش ماهه بگیرند (در این مدت شما مجاز به کار نیستید). اگر از دانشگاه آلمان فارغ التحصیل شده اید ، می توانید اجازه اقامت خود را تا ۱۸ ماه تمدید کنید. پس از یافتن کار ، می توانید برای دریافت ویزای کار اقدام کنید.

مجوزهای کار دانشجویی در آلمان

کارتهای آبی اتحادیه اروپا

کارت های آبی برای افرادی با مدرک دانشگاهی و شغل تضمین شده با درآمد حداقل ۵۰۸۰۰ یورو – یا ۳۹۶۲۴ یورو در صورت کمبود کارگر است. این مجوز به شما اجازه اقامت چهار ساله می دهد و بدان معنی است که اعضای خانواده نیز می توانند برای زندگی و کار همراه شما به آلمان بیایند.

مجوز کارگر بسیار ماهر

اگر شما مهارت بالایی دارید یا بیش از ۸۴،۶۰۰ یورو درآمد دارید می توانید درخواست مجوز کارگر بسیار ماهر را کنید. این به شما و اعضای خانواده شما اجازه می دهد تا به طور نامحدود در آلمان زندگی و کار کنند.

مجوز دانشجویی

افرادی که می خواهند آموزش های حرفه ای یا صنعتی را در آلمان بگذرانند می توانند ویزای دانشجویی بگیرند که به شما اجازه می دهد تا ۱۰ ساعت در هفته در آلمان کار کنید. در حالی که بدنبال کار هستید می توانید آن را برای یک سال دیگر تمدید کنید.

مجوزهای خود اشتغالی

 

اگر می خواهید برای راه اندازی یک کسب و کار به آلمان بیایید ، می توانید برای اهداف خود اشتغالی درخواست ویزای اقامت کنید. این ویزا به مدت سه سال معتبر است و در صورت موفقیت در تجارت می تواند تمدید شود.

قبل از درخواست ویزای خود اشتغالی، باید کارهای زیادی انجام دهید. در مرحله اول ، شما باید اثبات کنید که این تجارت یک نیاز در آلمان را برآورده می کند و به نفع اقتصاد این کشور است. همچنین باید سابقه تجاری مناسب ، تجربه مربوطه و مدارکی برای اثبات تامین بودجه کافی ارایه دهید.

راهنمای شروع کار در آلمان

اگر شما بیش از ۴۵ سال سن دارید ، باید مدارکی بابت حقوق بازنشستگی خود ارایه دهید. افراد بالای ۶۷ سال باید تضمین حقوق بازنشستگی ۱۱۱۰ یورویی در ماه داشته باشند. شهروندان چند کشور مجبور به ارائه مدرک بازنشستگی نیستند از جمله شهروندان جمهوری دومنیکن ، اندونزی ، ایران ، ژاپن ، فیلیپین ، سریلانکا ، ترکیه و ایالات متحده آمریکا معاف هستند.

کارگران شغل آزاد همچنین می توانند برای اقامت خود درخواست دهند. افراد دارای شغل آزاد به عنوان مشاغل کاتالوگ Katalogberufe شناخته می شوند ، از جمله این افراد می توان به کسانی که در علوم و مهندسی و هنر کار می کنند و یا به نویسندگان حرفه ای ، مدرسان ، پزشکان، دندانپزشکان یا وکلا اشاره کرد. شما باید شواهدی را مبنی بر نیاز آلمان به مهارت شما، صلاحیت و توانایی تأمین مالی خود ارائه دهید.

دریافت ویزای تحقیقات علمی

برای انجام تحقیقات ، شما به یک قرارداد با یک موسسه تحقیقاتی معتبر نیاز دارید. همچنین باید نشان دهید که از صلاحیت کافی و امنیت مالی بالایی برخوردار هستید. این ویزا حداقل برای یک سال  اعتبار دارد و همچنین اجازه سخنرانی در یک موسسه معتبر را دارید.

درخواست مجوز کار در آلمان

مسئولیت درخواست ویزا یا مجوز مورد نیاز با شخص است نه کارفرما. کارفرمایان آلمانی می توانند به شما کمک کنند تا به موقعیت شغلی مورد نیاز خود دست پیدا کنید. به عنوان مثال ، اگر اهل کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نیستید ، یک کارفرمای آلمانی می تواند شواهدی ارائه دهد که شغل پیشنهادی شما توسط سایر کارگران آلمانی ، اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا درخواست نشده است.

مراحل درخواست ویزای طولانی مدت آلمان معمولاً بین یک تا سه ماه طول می کشد ، بنابراین مطمئن شوید که وقت کافی دارید. بازه زمانی به ملیت شما بستگی دارد و اینکه آیا قبلاً در محل کار خود مشغول به کار بوده اید و شغل خود را در اختیار دارید یا خیر .

اطمینان از اینکه پیش از موعد همه الزامات و اسناد را جمع آوری کرده اید، روند کار را سریعتر می کند.

اسنادی که شما نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • دو فرم درخواست کامل شده که باید چاپ و امضا شوند
  • دو عکس پاسپورت
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات اقامت که می تواند یک قبض آب و برق باشد
  • گواهی بیمه درمانی که این مدرک باید از طرف کارفرمای آلمانی شما باشد. اگر کارت بیمه ندارید ، به کارت بیمه سلامت اروپا یا بیمه مسافرتی نیاز دارید که زمان ورود به کشور تا شروع کار شما را پوشش دهد.
  • قرارداد کار یا پیشنهاد کار که باید جزئیات حقوق و کار شما را شرح دهد
  • یک CV به روز که باید مدارک تحصیلی و تجربه شغلی شما را نشان دهد
  • مدرک تحصیلی که شامل گواهینامه ها و مدارک تحصیلی است
  • نامه cover شخصی که باید دقیقاً هدف و مدت اقامت شما در آلمان را شرح دهد.
  • اثبات عدم سوء پیشینه کیفری
  • اثبات هزینه پرداخت شده بابت دریافت ویزا که هزینه ویزای بلند مدت آلمان ۷۵ یورو است
  • اعلام صحت اطلاعات

تغییر یا تمدید مجوزهای کار در آلمان

سهولت و روند تمدید ویزای کار و یا تغییر آن در صورت گرفتن شغل جدید به نوع ویزای شما بستگی دارد.

اگر ویزای کار شما یک شرکت خاص را مشخص کند ، انتقال به یک شرکت دیگر باعث بی اعتبار شدن آن می شود.

به همین ترتیب ، اگر حق اقامت شما در آلمان به همسرتان گره خورده باشد ، طلاق ممکن است بر اجازه اقامت شما تأثیر بگذارد.در مواردی ممکن است لازم باشد نوع دیگری از مجوز را درخواست کنید که ممکن است به علت تغییر شغل باشد یا به دلایل دیگر. انواع دیگر مجوزها ، مانند مجوز اشتغال عمومی یا اجازه دانشجویی ، با شغل خاصی مرتبط نیست و قابل تمدید است. برای تغییر یا تمدید مجوز یا ویزا ، باید به نزدیکترین دفتر امور مهاجران در آلمان مراجعه کنید.

هزینه های ویزای کار در آلمان

اگر برای یافتن شغل در آلمان به ویزای کار نیاز دارید ، باید هزینه آن را به عنوان بخشی از مراحل درخواست پرداخت کنید.

برای تمام ویزاهای طولانی مدت آلمان هزینه ۷۵ یورو در نظر گرفته شده است ، با این حال ممکن است برخی از افراد هزینه کمتری را پرداخت کنند یا حتی می توانند ویزا را به صورت رایگان دریافت کنند.

اگر زیر ۱۸ سال هستید ، هزینه ویزا  برای شما نصف قیمت یعنی ۳۷.۵۰ یورو است ، یا گاهی اوقات می توان آن را رایگان دریافت کرد.

همچنین می توان این هزینه را پرداخت نکرد :

  • کسانی که بیش از ۱۸ سال دارند و در طول اقامت خود در آلمان بودجه عمومی دریافت می کنند
  • همسران ، فرزندان و والدین شهروندان آلمانی
  • اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا EEA
  • دیپلمات ها ، به علاوه همسر و فرزندانشان
  • شهروندان آن دسته از کشورهایی که آلمان توافقنامه ای را در آن انجام داده است.

اگر هزینه ویزا را پرداخت کرده باشید و بعداً درخواست خود را رد کنید ، هزینه را دریافت نمی کنید.

کار بدون اجازه کار در آلمان

کار و زندگی در آلمان بدون مجوز لازم یک جرم کیفری است و عواقب شدیدی دارد.

شما به عنوان یک کارمند ممکن است تا ۵۰۰۰ یورو جریمه شوید. در صورت ادامه جرم ، ممکن است دستگیر شوید و تا یک سال به زندان محکوم شوید.

اگر مشخص شود که تحت ویزای موقت شینگن در آلمان اقامت دارید ، مجازات آن تا یک سال زندان یا جریمه نقدی بالا است.

کارفرمایان می توانند تا سقف ۵۰۰۰۰۰ یورو جریمه نقدی داشته باشند. هر کارفرمایی که جرم را تکرار کند یا همزمان بیش از پنج خارجی را به طور غیرقانونی استخدام کند ، مجازات او می تواند تا سه سال زندان باشد. برای کارفرمایانی که به طور غیرقانونی خارجی ها را استخدام می کنند و همچنین آنها را در معرض شرایط نامناسب کار قرار می دهد به پنج سال حبس محکوم می شوند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *