ویزا اوسبیلدونگ (Ausbildung ) آلمان

هر آن چیزی که باید در مورد ویزا اوسبیلدونگ آلمان بدانید.

اوسبیلدونگ یک برنامه آموزش حرفه ای مخصوص کارآموزان در کشور آلمان است. طبق این برنامه متقاضیان به دریافت آموزش حرفه ای به عنوان کارآموز، پس از پذیرش به عنوان آزوبی یا اوسبیلدونر شناخته می شوند. این افراد توسط یکی از شرکت های آلمانی تحت آموزش قرار می گیرند.

اوسبیلدونگ به دو مرحله تقسیم می شود: در مرحله اول متقاضی به یک شرکت آلمان معرفی می شود و در آنجا به عنوان کارآموز به کار گرفته می شود و در مرحله دوم کارآموز به یک آموزشگاه حرفه ای که به عنوان بروفشکول (Berufsschule ) متصل می شود تا مباحث تئوری در کلاس های آموزشی به او آموزش داده شود.

زمان کارآموزان اوسبیلدونگ آلمان باید بین آموزش ها تئوری و عملی تقسیم شود. به عنوان مثال اگر به عنوان هتلدار در یک هتل مشغول به کارآموزی شد، باید سه روز در هتل و سه روز برای حضور در آموزشگاه زمان خود کارآموز تقسیم شود. نکته دیگر اینکه حوزه های آموزشی متفاوتی در طول دوره برای کارآموز تعریف می شود. به عنوان مثال ممکن است یک ماه به عنوان خانه دار، یک ماه به عنوان کارمند پذیرش و یک ماه نیز به عنوان مدیریت هتل آموزش دیده و تجربه کسب کنید.

در مدرسه یا آموزشگاه آموزش ها حرفه ای اختصاصی و فنی به کارآموز ارائه می شود. این دوره شامل امتحاناتی نیز می شود که به صورت میان ترم و پایان ترم از کارآموز گرفته می شود و هم مباحث تئوری و هم عملی در این آزمون ها دیده می شود. نهایتا نمره شما با توجه به عملکرد شما در طول دوره کارآموزی و همچنین نمرات به دست آمده محاسبه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش اوسبیلدونگ آلمان با ساحل آفتاب به عنوان مشاوره حرفه ای دوره های کارآموزی آلمان در ایران همراه باشید.

طول مدت برنامه اوسبیلدونگ آلمان

معمولا برنامه اوسبیلدونگ آلمان شامل یک دوره ۳ تا ۴ ساله می شود. اما اگر کارآموز بتواند عملکرد خوبی در طول دوره کارآموزی داشته باشد ممکن است بتواند این دوره را در مدت زمان کمتری پشت سر بگذارد. هرچند این موضوع کاملا بستگی به خود کار آموز دارد زیرا بسیاری با علم به اینکه می توانند بعد از این مدت اقامت آلمان را تنها با داشتن یک قرارداد کاری به دست بیاورند، تلاش می کنند تا از حداکثر زمان خود استفاده کنند.

کاهش دوره کارآموزی به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا اینکه در کدام شرکت برای دوره اوسبیلدونگ معرفی می شوید، به چه کاری علاقه دارید و در چه کاری قصد دارید دوره کار آموزی را سپری کنید و حتی اینکه دوست دارید در کدام آموزشگاه حرفه ای دوره های تئوری خود را بگذرانید.

اما نکته بسیار مهمی که برای کوتاه تر شدن دوره اوسبیلدونگ آلمان به کارآموز کمک زیادی می کند، داشتن مهارت زبان آلمانی است.

شرط زبان برای دوره اوسبیلدونگ آلمان

زبان مورد استفاده در آموزشگاه های حرفه ای، آلمانی است. حتی امتحانات نیز به زبان آلمانی برگزار می شود. همچنین تمامی آموزش های عملی نیز در شرکت هایی برگزار می شود که عمدتا به زبان آلمانی فعالیت می کنند. گاها ممکن است برخی از شرکت های بین المللی نیز تحت این طرح فعالیت کنند که در این شرکت ها معمولا زبان انگلیسی نیز می تواند موثر باشد، اما بهترین حالت این است که به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشید.

بنابراین برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان باید الزامات سطح زبان آلمانی را برآورده کنید، یعنی باید اثبات کنید که سطح زبان آلمانی شما حداقل B1 است. مهمترین پیش شرطی که اکثر شرکت ها برای استخدام کارآموز از کشورهای دیگر دارند، داشتن مهارت خوب در زبان آلمانی است. بیش از ۹۰ درصد از شرکت های فعال در این پروژه، اظهار داشته اند که الزاما باید کارآموز دانش خوبی به زبان آلمانی داشته باشد.

شرط مدرک تحصیلی برای دوره های اوسبیلدونگ آلمان

طبق شرایط در نظر گرفته شده برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ یا کارآموزی آلمان افراد غیر اتحادیه اروپایی باید حداقل مدرک تحصیلی کلاس ۱۲ را داشته باشند. نوع رشته و یا گروه تحصیلی مهم نیست. در واقع این حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای متقاضیان حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان از کشورهای غیر اروپایی است.

بنابراین افرادی که تحصیلات بالاتری داشته باشند هیچ مشکلی برای حضور در دوره های کارآموزی آلمان ندارند. برخی از شرکت ها و یا موسسات آموزشی به غیر از صلاحیت داشتن پایه ۱۲ برای حضور در این دوره ها، معیارهای دیگری را نیز در نظر می گیرند که مهم ترین آنها را می تواند داشتن سن زیر ۳۰ سال دانست. هر چند این معیار برای همه شرکت ها صادق نیست و برخی از شرکت ها و موسسات شرط سن ندارند.

افراد علاقمند به حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان از ایران می توانند با مشاوران ما در موسسه ساحل آفتاب تماس بگیرند تا پس از بررسی شرایط آنها توسط کارشناسان حرفه ای این موسسه، بهترین موقعیت ها و شرکت ها برای آنها انتخاب و شرایط حضور آنها در این دوره ها توسط این موسسه فراهم شود.

چگونه یک شهروند غیر اتحادیه اروپایی می تواند در دوره های اوسبیلدونگ آلمان شرکت کند؟

شهروندان غیر اتحادیه اروپایی از جمله ایرانی ها هیچ محدودیتی برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان ندارند. در حال حاضر بیش از ۳۳۰ نوع شغل در این طرح به عنوان مشاغل مورد نیاز تعریف شده و پوشش داده می شود.

کسب و کارهایی که در طرح کارآموزش دولت آلمان حضور دارند بر این باورند که آموزش حرفه ای بهترین شکل استخدام افراد است. در واقع اغلب این شرکت ها نیروهای مورد نیاز خود را از بین کارآموزان حرفه ای خود انتخاب می کنند.  این آگاهی رو به رشد در سراسر اروپا و حتی جهان شکل گرفته است و بسیاری از شرکت ها حتی در دیگر مناطق جهان کارآموزانی که در این دوره ها شرکت می کنند را مد نظر قرار می دهند. از این رو شانس استخدام افرادی که در این دوره ها حضور پیدا می کنند در درجه اول در خود شرکت هایی که تحت آموزش قرار گرفته اند و در درجه بعدی در دیگر شرکت ها بسیار بالا است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اوسبیلدونگ آلمان

برای درخواست حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان به دو سند یا مدرک مهم نیاز خواهید داشت:

  • رزومه : اولین شرط برای قبول شدن در دوره های کارآموزی آلمان داشتن یک رزومه یا شرح مختصر از اطلاعات مربوط به جزئیات آموزشی و تحصیلی و تجارب کاری و غیره شما است.
  • کاور لتر یا نامه درخواست
  • گواهینامه ها و سوابق کاری ( ممکن است درخواست شود)
  • مدارک تحصیلی و گواهینامه های آموزشی

این مدارک باید به زبان انگلیسی و آلمانی تهیه شوند. البته هیچ جای نگرانی نیست زبا ما در موسسه ساحل آفتاب تمامی این مراحل را در کنار شما خواهیم بود و به شما کمک خواهیم کرد تا به راحتی مدارک خود را آماده کنید.

شرایط حضور در دوره اوسبیلدونگ آلمان چیست؟

اگر برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان برنامه ریزی می کنید باید موارد زیر را در برنامه های خود ببینید:

  • تاییدیه کتبی و یا قراردادی که با یک شرکت آموزشی بسته اید
  • مقدار کافی پول ( حدود ۸۶۳ یورو در ماه) برای هزینه های زندگی در آلمان در طول مدت اقامت
  • دریافت یک بیمه نامه معتبر حداقل برای سال اول قبل از شروع دوره های آموزشی

کمک هزینه ماهیانه برای حضور در دوره های اوسبیلونگ آلمان

تمامی افرادی که موفق به ثبت نام در دوره های کارآموزی آلمان یا اوسبیلدونگ می شوند، ماهیانه هزینه ای از طرف شرکتی که در آن دوره کارآموزی می بینند به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد. به صورت میانگین کارآموزان ماهیانه در این دوره ها ۸۵۰ یورو کمک هزینه دریافت خواهند کرد. مواردی مانند میزان مهارت، میزان بهره وری ، تعداد ساعات حضور در شرکت و ساعات کار در هفته از جمله موارد تاثیر گذار در میزان کمک هزینه ماهیانه از طرف شرکت ها هستند.

چگونه می توان برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان اقدام کرد؟

برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان به عنوان یک شهروند غیر آلمانی لازم است اقداماتی را انجام دهید:

  • مدرکی دال بر ترک تحصیل و یا اتمام تحصیلات که به زبان آلمانی ترجمه شده باشد.
  • ارائه درخواستی مبنی بر نوع آموزش و یا تخصصی که علاقمند به فراگیری آن هستید.
  • پیدا کردن یک شرکت و آموزشگاه حرفه ای برای ثبت نام و حضور در دوره های کارآموزی آلمان
  • دریافت ویزا تحصیلی

تمامی این اقدامات را مشاوران ما در موسسه ساحل آفتاب برای شما انجام خواهند داد. تنها لازم است با حضور در موسسه ساحل آفتاب، شرایط مورد انتظار خود را مشخص کنید و با توجه به علایق و فرصت خود و با برنامه ریزی دقیق و حساب شده ساحل آفتاب در کمترین زمان ضمن دریافت ویزا تحصیلی خود ، در موسسه ای حرفه ای و معتبر ثبت نام خواهید شد.

مزایای حضور در دوره اوسبیلدونگ آلمان

اوسبیلدونگ (Ausbildung ) یا همان کارآموزی در آلمان نوعی آموزش حرفه ای دو منظوره به صورت تئوری و عملی است. با استفاده از این روش می توان یک مدرک تحصیلی معتبر در آلمان بدون نیاز به حضور در دانشگاه را به دست آورد، هر چند این نوع تحصیل از نوع کارآموزی و در صنعت و تجارت آلمان باشد.

دوره های اوسبیلدونگ آلمان برای همه ملیت ها اعم از آلمانی و غیر آلمانی در دسترس است. با این وجود باید در نظر داشت که اروپایی ها و آلمانی ها در اولویت کارفرمایان آلمانی و به ویژه دولت آلمان قرار دارند چرا که معمولا محدودیت های دیگر ملیت ها را ندارند.

با وجود اینکه برای حضور در دوره های کارآموزی آلمان باید به حداقل سطح زبان آلمانی یعنی B1 مسلط باشید اما با استفاده از مزیت حضور در دوره اوسبیلدونگ آلمانی می توانید تسلط خود را به زبان آلمان به بهترین شکل افزایش داده و فرصت کار در شرکت های معتبر آلمانی را به دست بیاورید. با امضا یک قرارداد کاری بعد از دوره کارآموزی می توانید ویزا کار آلمان را به دست آورده و متعاقبا بعد از ۵ سال اقامت در آلمان می توانید برای اقامت دائم آلمان درخواست دهید و در یکی از بهترین کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی و تجاری ساکن شوید.

بسیاری از شرکت های حاضر در آلمان علاقمند به استخدام افراد دارای شرایط خاص و ماهر هستند، افرادی که بتوانند به راحتی پاسخگوی نیاز شغلی آنها باشند و توسط یک موسسه آموزشی معتبر تایید شده باشند. افراد ماهر و متخصصی که از دوره های اوسبیلدونگ آلمان فارغ التحصیل می شوند به راحتی در خود همان شرکت ها به کار گرفته می شوند. حتی اگر توسط خود آن شرکت جذب نشوند، شایر شرکت ها به راحتی چه در داخل آلمان  وچه خارج از آلمان گواهینامه های حرفه ای این موسسات آموزشی را می پذیرند و همین باعث افزایش شانس کارآموز برای استخدام در هر یک از شرکت های آلمانی و یا سایر شرکت های حاضر در اتحادیه اورپا می شود.

موسسه ساحل آفتاب به عنوان برترین موسسه مشاوره مهاجرت و شغلی در کشورهای اروپایی از جمله آلمان آماده است، تا با در اختیار گذاشتن تجاارب و تخصص خود به علاقمندان حضور در دوره های کارآموزی آلمان یا اوسبیلدونگ، فرصت حضور کارآموزان در این دوره ها را با بهترین شرایط برای آنها فراهم کند. شما می توانید از صفر تا صد اقدامات مورد نیاز برای حضور در دوره های اوسبیلدونگ آلمان از اخذ ویزا تحصیلی تا اقامت در آلمان را با مشاوره تخصصی ساحل آفتاب بدون نگرانی و به اطمینان بالا دنبال کنید.