مشاوره ویزا کاری آلمان

به صورت کلی سه روش برای گرفتن ویزا کاری آلمان وجود دارد. ۱- ویزا جویای کار یا جاب سیکر (job seeker)  ۲- ویزا پیشنهاد شغلی یا جاب آفر (job offer) و ۳- ویزا آموزش شغل محور یا اوسبیلدونگ (Ausbildung).

همانطور که از نام آنها می توان حدس زد ویزا جویای کار برای افرادی طراحی و در نظر گرفته شده است که به دنبال کار هستند و ممکن است تخصص، دانش و صلاحیتی دارند و می خواهند در کشور آلمان از این تخصص و دانش خود در حیطه شغلی استفاده کنند. ویزا جاب آفر یا پیشنهاد شغلی نیز مخصوص افراد و متخصصینی است که از یک کارفرما حال یا به صورت حضوری و یا غیر حضوری یک پیشنهاد کاری داشته باشند و یکی از جذاب ترین ویزاهای کار آلمان نیز ویزا اوسبیلدونگ است که به ویزا آموزش محور نیز شهرت دارد خاص افرادی است که به دنبال آموختن روش های  عملیاتی و یا فنی انجام یک کار هستند که در یک مدرسه و در شرایط خاص این دوره ها برگزار می شود.

در ادامه این متن ما به دنبال پاسخ به تمامی سوالات شما در خصوص ویزا کار آلمان، انواع ویزا کار آلمان، روش های اخذ ویزا کار آلمان و توضیح هر یک از روش های ویزا کار آلمان هستیم و حتی در انتها بلو کارت آلمان را نیز تشریح خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید تا با مطالعه کامل این متن بتوانید به راحتی برای آینده شغلی خود در آلمان تصمیم گیری کنید.

اما اگر زمان مطالعه این متن را ندارید می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۶۴۱۷۲۰ تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید تا دیگر نیازی به فوت وقت و مطالعه کامل این متن نداشته باشید.

انواع ویزا کار آلمان

همانطور که توضیح داده شد به صورت کلی سه نوع ویزا کار برای کار در آلمان وجود دارد:

  • job seeker ، مخصوص افرادی است که به دنبال کار در آلمان هستند و یا در واقع جویای کار در آلمان هستند.
  • job offer، ویژه افرادی است که پیشنهاد شغلی در آلمان دارند. این افراد از راه هایی که در ادامه عنوان خواهد شد از یک کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت می کنند.
  • Ausbildung، مخصوص علاقمندان به آموزش و فراگرفتن اصول کار و یا شیوه های فنی و تکنیکی و یا عملیاتی کار در یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

آنچه که مسلم است این است که جذابیت های کار در کشور آلمان بسیار زیاد است. شرایط شغلی متنوعی در این کشور وجود دارد و خود کشور آلمان نیز به دلیل نیاز به نیروی کار متخصص به راحتی افرادی که در زمینه های مختلف دارای توان و دانش فنی و تخصصی باشند را جذب می کند. ضمن اینکه یافتن کار در آلمان و یا داشتن کار در آلمان شرایط اقامت در آلمان را تسهیل می کند و یکی از شروط اقامت در آلمان است.

با توجه به نوع نیاز کشور آلمان و همچنین علاقمندان به کار در آلمان خود این کشور در قوانین تجاری و مهاجرتی خود سه نوع ویزا توضیح داده شده را در نظر گرفته است که کاملا قانونی و معتبر است. در ادامه هر یک از انواع ویزاهای کار آلمان را توضیح خواهیم داد و جزئیات مختلف آن را مرور می کنیم.

  • ویزا جستجوی کار در آلمان (Job Seeker)

چند دلیل عمده باعث شده است که ویزا جستجوی کار آلمان از محبوبیت زیادی برخوردار باشد و در بین دیگر روش های کار در آلمان به عنوان راحت ترین و مناسب ترین روش برای کار در آلمان شناخته شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الزاما نیاز به تخصص و دانش خاص در یک حوزه مشخص ندارد ( هر چند داشتن رزومه و یا تخصص در پیدا کردن کار در آلمان بسیار اهمیت دارد)
  • الزاما نیاز به داشتن مدرک زبان ندارد و ممکن است فردی بدون داشتن مدرک زبان بتواند کاری در آلمان پیدا کند.
  • اتفاقا تعداد زیادی رشته را در لیست مشاغل این دسته می توان قرار داد.
  • نیازی به حضور در آلمان ندارد و فرد می توان با ارائه برخی از مستندات و سوابق به دنبال کار در آلمان با کمک سایت ها و یا مشاوران متخصص باشد.

آلمان یک کشور صنعتی و از ابرقدرت های اقتصادی دنیا است. این کشور به نیروی کار جوان نیاز دارد . بخصوص افرادی که دارای سابقه کار بوده و در یک حوزه از تخصص و مهارت بالایی برخوردار باشند شانس زیادی دارند تا بتوانند ویزا جستجوی کار آلمان را دریافت کنند. همچنین افرادی که دانش خوبی در حوزه های مختلف داشته باشند نیز می توانند شانس زیادی برای اخذ ویزا جستجو کار آلمان داشته باشند. حسن این نوع ویزا این است که لیست مشاغلی که می توان از این روش ویزا کار آلمان را برای آنها دریافت کرد تقریبا بسیار زیاد است.

چه کسانی می توانن برای دریافت ویزا جستجوی کار آلمان ( ویزا جویای کار آلمان) اقدام کنند؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا آورده شد، می توان گفت طیف وسیعی از افراد می توانند خود را حائز شرایط دریافت ویزا جویای کار آلمان کنند. تنها کافی است که تحصیلات دانشگاهی مناسبی داشته باشند و یا در یک حوزه فنی و تخصصی با ارائه مستندات مشخص اثبات نمایند که دارای توانایی فنی و تخصصی خوبی در حوزه فعالیت خود هستند. همچنین داشتن مقالات و ایده ها و نظرات کارشناسی شده و یا داشتن طرح های تجاری خبره گونه می تواند برای جستجوی کار و پیدا کردن فرصت شغلی بسیار مهم باشد.

افرادی که سابقه کار داشته باشند در این شرایط شانس زیادی دارند. برای پیدا کردن کار در آلمان و دریافت ویزا جویای کار آلمان اگر افراد به زبان آلمانی تا حدودی مسلط باشند و یا حتی زبان انگلیسی را تا حدودی بدانند نیز می توانند شانس بالاتری برای گرفتن کار در آلمان و نهایتا اخذ ویزا جستجوی کار آلمان داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا جویای کار آلمان

هر چند برای یافتن کار در آلمان و اخذ ویزا کار آلمان ممکن است برخی دیگر از مدارک نیز از متقاضی درخواست شود اما به صورت کلی مدارکی که باید برای دریافت ویزا جستجوی کار آلمان آماده کنید به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه و کارت ملی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • ارائه رزومه کاری ترجمه شده
  • ارائه مدارک مرتبط با حوزه کاری و تخصصی
  • آماده سازی و ارائه انگیزه نامه برای کار در آلمان
  • ارائه مدارک آموزشی تخصصی معتبر
  • دو قطعه عکس جدید
  • بیمه نامه سفر معتبر
  • مدرک رزرو هتل ( ووچر یا بوکینگ) و یا مدرک اجاره نامه یا خرید ملک
  • فرم تکمیل شده مربوط به ویزا
  • ارائه تمکن مالی به ارزش حداقل ۱۰ هزار یورو در حسابی معتبر

شرایط اخذ ویزا کارجویای کار آلمان ( ویزا جستجو کار آلمان)

اخذ ویزا جاب سیکر یا همان ویزا جویای کار هر چند به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر ساده تر است اما با این حال هر فردی نمی تواند به راحتی این ویزا را به دست بیاورد. به صورت کلی برای دریافت ویزا جستجو کار نیز باید شرایط خاصی داشته باشید که به شرایط احراز نیز موسوم است. شرایط احراز ویزا جستجو کار آلمان عمدتا به تحصیلات و سوابق کاری افراد باز می گردد. داشتن تحصیلات متناسب با شغل مورد انتظار، داشتن تخصص در شغلی خاص، داشتن گواهینامه های معتبر بین المللی مربوط به آموزش های تخصصی، داشتن سابقه شغلی بخصوص سوابق شغلی مرتبط و قابل استناد و حسن کاری در کار قبلی، داشتن مدرک زبان بخصوص اگر مدرک زبان آلمانی باشد و برخی دیگر از شرایط دیگر را می توان از عمده ترین شرایط احراز و یا مورد نیاز برای ویزا جویای کار آلمان دانست.

در نظر داشته باشید که شما قرار است در کشور آلمان و در شرکت ها و یا مراکز صنعتی این کشور مشغول به کار شوید. اینکه شما بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید و یا مدرک زبان انگلیسی داشته باشید شانس شما را برای یافتن شغل در آلمان بسیار بالا می برد. دلیل آن هم اینکه جامعه صنعتی و کاری آلمان مانند جامعه دانشگاهی آنها نیست که نیاز به زبان انگلیسی کفایت کند.

نکته مهم دیگری که باید افراد جویای کار در آلمان در خصوص ویزا جستجو کار آلمان بدانند این است که ویزا جستجوی کار آلمان قابل تمدید نیست و تحت هیچ شرایطی تمدید نمی شود. بنابراین مهم است که فرد بتواند در مدت زمان مشخص شده در ویزا، کاری پیدا کند و یک قرارداد رسمی کاری داشته باشد تا بتواند با استفاده از ویزا کار آلمان در این کشور بماند و کار کند.

استفاده از مشاوره تخصصی با موسسه ساحل آفتاب بسیار توصیه می شود. موسسه ساحل آفتاب با ارتباط تنگاتنگ با موسسات کاریابی و شرکا تجاری خود در کشور آلمان به افراد جویای کار در آلمان کمک های بسیار زیادی خواهد کرد تا شانس بیشتری برای یافتن کار در آلمان داشته باشند. جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که با مشاوره تخصصی ساحل آفتاب اقدام به دریافت ویزا جستجوی کار آلمان کرده اند، موفق شده اند در مدت زمان بسیار کم شغل مورد انتظار خود را یافته و در آلمان مشغول به کار شوند.

فرآیند دریافت ویزا جاب سیکر ( ویزا جستجو کار) آلمان

وقتی صحبت از فرایند اخذ ویزا آلمان می شود منظور این است که باید اقداماتی برای دریافت ویزا جستجو کار انجام شود که این اقدامات به صورت مرحله ای الزاما باید انجام شود. فرآیند دریافت ویزا جستجو کار آلمان نیز به شرح زیر است:

  • اولین قدم همیشه آماده سازی مدارک مورد نیاز است. به یاد داشته باشید که مدارکی مانند انگیزه نامه را باید خیلی هوشمندانه تنظیم کنید. ( برای این کار روی کمک ما در موسسه ساحل آفتاب حساب کنید).
  • اخذ نوبت از سفارت آلمان و ارائه مدارک لازم
  • بررسی مدارک و درخواست متقاضی توسط سفارت آلمان و تماس با متقاضی در صورت داشتن شرایط لازم برای تنظیم زمان حضور در سفارت آلمان
  • حضور در سفارت آلمان در زمان برنامه ریزی شده و ارائه اصل مدارک و مصاحبه در سفارت آلمان ( حتما قبل از ورود به سفارت آلمان با یک متخصص در خصوص روش مصاحبه جستجو کار آلمان و باید ها و نبایدها مشاوره نمایید)
  • پس از حدود سه هفته مراجعه مجدد به سفارت آلمان و تحویل پاسپورت اخذ ویزا جستجو کار آلمان برای مدت زمان محدود تعیین شده

نکته: ویزا جستجو کار تنها خاص متقاضی است و به نام او صادر می شود و او نمی تواند در زمان جستجو برای کار خانواده و یا همراهی داشته باشد. با این حال اگر فرد کاری پیدا کند و قرارداد کاری امضا کند و بتواند ویزا کار آلمان را دریافت کند می تواند از طریق ویزا کار آلمان برای خانواده درجه یک خود نیز اقامت همراه دریافت کند.

به صورت کلی فرایند دریافت ویزا جستجو کار آلمان بسیار متفاوت است و بسته به شرایط، تخصص، توان و سوابق فرد مدت زمان متفاوتی را می طلبد. اما به صورت کلی بین حدود یک سال تا دو سال این فرایند ممکن است زمان بر باشد.

کدام مشاغل در آلمان بیشتر مورد نیاز است؟

این یک سوال کلیدی و مهم است. اینکه چه افرادی شانس بیشتری دارند تا از طریق ویزا جستجو کار بتوانند در زمان محدود و یا زمان تعیین شده برای ویزا جویای کار آلمان کار متناسب برای خود پیدا کنند. هر چند ارائه آمار دقیق در خصوص مشاغل پر تقاضا در آلمان شاید کار درستی نباشد اما با توجه به نوع صنایع پر کاربرد در آلمان و نوع نیروی کاری که در این صنایع عمدتا به کار گرفته می شوند می توان مشاغل زیر را به عنوان مشاغل پر نیاز آلمان برای افرادی دانست که از طریق ویزا جاب سیکر آلمان اقدام می کنند:

  • رشته های مرتبط با مهندسی مانند مهندسی خودرو، مهندسی فلزات، مهندسی مکانیک، انرژی، برق و الکترونیک، مهندسی مکاترونیک، مهندسی ساختمان، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات،  مهندسی جوش، مهندس طراح و غیره
  • متخصصین حوزه های فنی و مهندسی، ساخت و تجهیزات، فن آوری های نوین فلزات و ساخت، ماشین های الکترونیکی، متخصصین نرم افزار و سخت افزار، متخصصین ساختمانی مانند لوله کشی، برق کشی و یا سیستم های گرمایشی و سرمایشی، نجاری، کار با دستگاه های پیشرفته صنعتی، شیشیه بری، متخصصین رباتیک و …
  • مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان و محیط زیست مانند ارتوپد، انواع متخصصین پزشکی و درمانی و …
  • مشاغل مرتبط با فناوری های روز مدیریتی و برنامه ریزی
  • و …

تقریبا می توان هر یک از افرادی که دارای تخصص و دانش خاصی هستند را در هر یک از این گروه ها جای داد. آنچه که مسلم است این است که داشتن سابقه کار و تخصص در گرایش های فنی و دانش محور بیشتر از شرایز دیگر شانس برای یافتن کار در آلمان با اخذ ویزا جستجو کار آلمان را دارند.

مزیت ها و معایت ویزا جستجو کار آلمان

به صورت کلی می توان موارد زیر را به عنوان مهم ترین مزیت های ویزا جستجو کار آلمان داسنت:

  • شانس صدور ویزا جستجو کار آلمان برای طیف وسیعی از افراد بخصوص افراد متخصص و دانشی وجود دارد
  • الزامی برای دریافت مدرک زبان آلمان بخصوص در ابتدا نیست
  • با استفاده از این ویزا می توان تا شش ماه فرصت برای جستجوی کار در آلمان داشت که زمان زیادی است.
  • هزینه ویزا جستجو کار آلمان مقرون به صرفه است
  • در صورت یافتن شغل در آلمان ، فرد در یکی از بهترین کشور های دنیا مشغول به کار خواهد شد
  • ویزا جویای کار آلمان را به راحتی می توان به ویزا کار آلمان تبدیل کرد

معایب ویزا جستجو کار آلمان:

مواردی که می توان جزو نقاط نه چندان دلچسب ویزا جستجو کار آلمان در نظر گرفت موارد زیر هستند:

  • فرد نمی تواند با استفاده از ویزا جویای کار آلمان خانواده و یا همراهی را به دنبال خود به آلمان ببرد
  • فرد نمی توان ویزا جستجو کار آلمان را تمدید کند و اگر در زمان تعریف شده کار پیدا نکرد باید فورا کشور آلمان را ترک کند.
  • با وجود اینکه به دانش زبان آلمانی الزاما برای استفاده از ویزا جستجو کار نیازی نیست اما بدون دانش زبان باید پذیرفت که کار کردن در آلمان دشوار است.

نکاتی در خصوص ویزا جستجو کار آلمان

  • برای دریافت ویزا جستجو کار آلمان تسلط به زبان آلمان تا سطح B1 حداقل توصیه می شود.
  • ویزا جستجو کار آلمان تنها شش ماه فرصت دارد و باید قبل از این زمان حتما کاری پیدا کنید. بهتر است با مشاوران و متخصصین این حوزه در ساحل آفتاب هماهنگ کنید و از مشاوره کارشناسان حرفه ای ساحل آفتاب حتما استفاده کنید.
  • صرف نظر از هزینه ویزا جستجو کار آلمان حدود ۱۰ هزار یورو نیز هزینه تقریبی اقامت در آلمان در این شش ماه خواهد بود.

با استفاده از ویزا جاب سیکر ( جستجوی کار) آلمان چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

 

خوب، مرحله اول این بود که شما بتوانید ویزا جستجو کار آلمان را دریافت کنید. در مرحله بعدی باید بتوانید رد فرصت شش ماه ای که در اختیار دارید در آلمان کاری پیدا کنید و قراردادی امضا کنید. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که داشتن دانش زبان آلمانی و به دنبال آن شناخت بازار کار آلمان برای یافتن کار اهمیت بسیار زیادی بخصوص در این مرحله دارد.

به صورت کلی سه روش برای یافتن کار در آلمان با استفاده از ویزا جستجو کار پیشنهاد می شود:

  • استفاده از فضای مجازی

در این روش فرد با شناخت از سایت ها و پایگاه های اینترنتی بین المللی و یا ملی آلمان که مختص مشاغل و یا بنگاه های کاریابی در آلمان هستند باید جستجو کند و کار مناسب خود را پیدا کند و یا با بارگذاری رزومه خود منتظر فرصت های شغلی باشد.  روش دیگر این است که از طریق آژانس استخدام فدرال (BA) اقدام کنید. برای این کار نیز نیاز به رزومه به زبان انگلیسی و یا آلمانی دارید.

  • استفاده از روش حضوری

بعد از اینکه فرد ویزا جستجو کار را دریافت کرد می تواند از زمان شش ماهه خود برای یافتن کار به صورت حضوری در آلمان استفاده کند. برای این کار می تواند با شرکت ها و ارگان های مختلف تماس بگیرد و یا آگهی های شغلی را دنبال و فرصت مصاحبه برای خود فراهم کند. روزنامه های محلی و تخصصی کاریابی را نیز می توان برای کاریابی حضوری عنوان کرد. اما مهم است که در زمان مصاحبه به زبان آلمانی تسلط داشته باشید و یا فرد مسلطی را به همراه داشته باشید.

  • استفاده از مشاوران و متخصصین حرفه ای

موسسات و یا مشاوران حرفه ای بهترین راه برای یافتن کار از طریق ویزا جستجو کار هستند. مشاوران موسسه ساحل آفتاب از برترین مشاوران حوزه کاریابی در آلمان هستند. با توجه به ارتباطات سازنده و تعاملات بسیار حرفه ای ساحل آفتاب با شرکا تجاری خود در آلمان این موسسه می تواند فرایند مشاوره تخصصی کاریابی و یا جستجوی کار در آلمان را برای شما انجام دهد و روند کاریابی رد آلمان را برای شما تسهیل کند.

جاب آفر آلمان (job offer) چیست؟

یکی دیگر از روش هایی که محبوبیت زیادی در بین متقاضیان کار آلمان دارد روش جاب آفر و یا پیشنهاد شغلی است. در روش پیشنهاد شغلی آلمان همانطور که می توان از نامش استنباط کرد، باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما آلمانی داشته باشید.  کار فرماهای آلمانی با بررسی رزومه ها معمولا و یا مراجعه به بانک های مشاغل موجود رزومه های موجود را بررسی و در صورت تایید فردی برای او جاب آفر تهیه می کنند. البته پیشنهاد شغلی خاص افراد خارجی فقط نیست اما اگر فردی در خارج از کشور آلمان از یک کارفرما آلمانی با هر روشی یک پیشنهاد شغلی داشته باشد، با استفاده از این پیشنهاد شغلی می تواند ویزا کار آلمان را دریافت کند و به این کشور با استفاده از این ویزا وارد شده و اقامت آلمان را به صورت کاری دریافت کند.

پیشنهاد شغلی آلمان یا همان جاب آفر به دارنده پیشنهاد اجازه می دهد که ویزا کار آلمان را دریافت کند و با استفاده از آن و در مدت قرارداد با کارفرما اقامت آلمان را دریافت کند. معمولا اقامت جاب آفر آلمان در ابتدا یک ساله صادر می شود اما به راحتی و با تمدید قرارداد این اقامت کاری نیز تمدید می شود و بعد از چندین دوره تمدید اقامت کاری حتی می توان با استفاده از این شرایط اقامت دائم آلمان را دریافت کرد.

شرایط اخذ پیشنهاد شغلی آلمان

شرایط مختلفی می تواند بر روی شانس شما برای دریافت پیشنهاد شغلی اثر بگذارد. دریافت job offer آلمان به تخصص فرد، دانش و تحصیلات، مدارک دانشگاهی و یا حتی مدارک فنی و حرفه ای معتبر و مورد تایید آلمان و از این دست عوامل بستگی دارد. افرادی که تخصص خوبی داشته باشند، از مدارک دانشگاهی و معتبر فنی و حرفه ای برخوردار باشند و به زبان آلمانی نیز تا حدود خوبی تسلط داشته باشند تقریبا شانس بالایی برای دریافت جاب آفر آلمان خواهند داشت. البته دانش زبان انگلیسی نیز موثر است چرا که در کشور آلمان شرکت های بین المللی زیادی فعالیت می کنند.

بهترین روش های ردیافت جاب آفر آلمان

برای دریافت جاب آفر آلمان راه های زیادی را می توانید امتحان کنید. حضور در کشور آلمان و مراجعه حضوری به شرکت ها، بررسی سایت ها و شبکه های مرتبط کاریابی،ارسال رزومه به صورت حضوری و یا غیر حضوری، استفاده از تخصص کاریابی های خارجی و یا حتی موسسات ایرانی فعال از خود کشور ایران و از این دست شرایط را می توان به عنوان راه هایی برای پیددا کردن یک جاب آفر عنوان کرد.

هر چند همواره اینگونه گفته می شود که دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از آلمان کار چندان دشواری نیست اما اگر روش دریافت جاب آفر آلمان را به خوبی ندانید تقریبا شانس بسیار کمی برای دریافت پیشنهاد شغلی از آلمان خواهید داشت. اصل اول این است که ابتدا باید تخصص و دانش خود را در زمینه ای توسعه داده باشید و توصیه می شود که ترجیحا تا حدودی زبان آلمان را یاد بگیرید. سپس با استفاده از روش های قانونی به دانبال پیدا کردن پیشنهاد شغلی در آلمان باشید. در زیر به بهترین روش ها برای دریافت جاب آفر از آلمان خواهیم پرداخت:

  • استفاده از موسسات کاریابی

موسسات کاریابی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند:

  • موسسات کاریابی داخلی آلمان

اینگونه موسسات در شهرها و ایالت های مختلف آلمان حضور دارند. آنها معمولا با شرکت ها و کارخانه های مختلف قرارداد دارند و به دنبال تامین نیروهای کاری مورد نظر آنها هستند. برخی از این موسسات به صورت بین المللی نیز فعالیت می کنند اما عمدتا به دنبال نیروی کار در داخل آلمان هستند. طبیعی است که این نوع موسسات کاریابی در آلمان افرادی را که به زبان آلمانی مسلط باشند اغلب مورد توجه قرار می دهند و به راحتی به افراد بیگانه اعتماد نمی کنند. ضمن اینکه این نوع موسسات اغلب به در افرادی خواهند خورد که به دنبال شغل بوده و یا جاب سیکر هستند.

  • موسسات کاریابی خارج از آلمان

برخی از موسسات مهاجرتی خدمات مشاوره پیشنهاد شغلی نیز می دهند. موسساتی که مشاوره شغلی به علاقمندان به کار در آلمان می دهند زمانی موفق تر هستند که افراد دارای تخصص و دانش و همچنین تسلط بر زبان آلمانی و یا انگلیسی حتی به صورت محدود باشند. تنظیم رزومه و ارسال رزومه برای کارفرماهایی که با این موسسات قرارداد دارند و یا برای موسسات کاریابی که با موسسات خارجی در ارتباط هستند، باعث می شود که کارفرما رزومه فرد متقاضی را مطالعه و در صورت علاقمند بودن به کار با او، برای متقاضی دعوتنامه کار یا پیشنهاد شغلی ارسال می کند. حسن استفاده از مشاوره موسسات مهاجرتی مشاوره شغلی داخل ایران مانند موسسه ساحل آفتاب در این است که با شرکت ها و موسسات بسیار معتبر کار می کنند و خدمات اضافی تر مانند پشتیبانی فرد متقاضی تا زمان دریافت پیشنهاد شغلی، دریافت ویزا جاب آفر و نهایتا اقامت آلمان را نیز به او می دهند. ضمن اینکه این نوع موسسات بسیار معتبرتر هستند.

مراجعه به سایت ها و وبلاگ های کاریابی آلمان

 

یکی دیگر از راه های پیدا کردن پیشنهاد شغلی آلمان این است که متقاضی به سایت های معتبر مراجعه و با مطالعه شرایط پیشنهاد کاری در صورتیکه کاری را متناسب با خود می داند به کارفرما پیام داده و یا برای او رزومه ارسال کند.معتبرترین وب سایت های جاب آفر آلمان به شرح زیر می باشند:

  • arbeitsagentur.de
  • stepstone.de
  • arbeitsagentur.de
  • make-it-in-germany
  • jobvector.de
  • hemmersbach.com

مراجعه حضوری برای جاب آفر

یکی دیگر از روش های دریافت جاب آفر این است که کارجو به آلمان رفته و با مراجعه به شرکت های مختلف به دنبال شغل مورد نظر خود باشد. این کار بیشتر متناسب افرادی است که از طریق ویزا جاب سیکر و یا ویزا جستجوی کار به آلمان سفر می کنند و در فرصت محدودی دنبال کار باید باشند. در این حین در صورت توافق با کارفرمایی می توان از او درخواست کرد که یک پیشنهاد شغلی برای او ارائه دهد تا بتواند اقامت کار آلمان را دریافت کند. هر چند کمتر این روش موثر بوده و کمتر کارفرمایی چنین کاری انجام می دهد.

ارسال رزومه برای شرکت های آلمان

بسیاری از شرکت های خصوصی آلمانی در بخشی از سایت خود قسمتی را برای دریافت رزومه های کاری اختصاص داده اند. برخی افراد جویای کار با استفاده از این دانش و اطلاعات کافی در مورد شرکت ها با مراجعه به سایت های این شرکت ها، رزومه خود را به زبان آلمانی و یا انگلیسی بارگذاری می کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. حتی جالب است بدانید که اغلب شرکت های معتبر آلمانی نیروی کار مورد نیاز خود را ابتدا بر روی سایت خود مشخص می کنند. بنابراین اگر فرد متقاضی دارای تخصص و دانش لازم باشد به راحتی می تواند فرصت دریافت پیشنهاد کاری آلمان را از این طریق داشته باشد. بسیاری از موسسات معتبر داخلی مانند ساحل آفتاب نیز که خدمات مشاوره شغلی می دهند، می توانند از این طریق به افراد دارای شرایط لازم برای اخذ جاب آفر آلمان مشاوره لازم را داده و فرایند استخدام و دریافت پیشنهاد شغلی از شرکت های معتبر را تسهیل کنند.

خرید جاب آفر آلمان ( خرید پیشنهاد شغلی آلمان)

احتمالا اگر تاکنون با موضوعی به نام خرید جاب آفر آلمان مواجه شده اید در نظر داشته باشید که این کلک افراد سود جو است. آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا از نظر تکنولوژی است و به راحتی می تواند اسناد تقلبی و فاقد ارزش را متوجه شود. ضمن اینکه هرگونه پیشنهاد کاری ابتدا با شرکت ارائه دهنده پیشنهاد کاری بررسی می شود و در صورت عدم تایید شرکت به راحتی رد می شود و ممکن است حتی تبعاتی برای شما به همراه داشته باشد.

روش دریافت ویزا جاب آفر از آلمان

طبق قوانین اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه حق ندارند که موقعیت های شغلی را از همان ابتدا به کشورهای خارج از این اتحادیه پیشنهاد دهند. بنابراین کارفرماهایی که به دنبال نیروی متخصص خود هستند ابتدا باید آگهی شغلی خود را در سطح اتحادیه اروپا ارائه داده باشند و چنانچه ظرف مدت سه ماه برای موقعیت شغلی مورد نظر فردی پیدا نشد می توانند پیشنهاد شغلی را برای افرا خارج از اتحادیه اروپا ارائه نمایند و یا افراد بیرون از اتحادیه اروپا را استخدام کنند. بنابراین بعد از سه ماه که آگهی استخدامی در سطح کشور آلمان و سپس بعد از سه ماه دیگر که در سطح اتحادیه اروپا انتشار داده شد، اگر متقاضی برای کار پیدا نشد، شرکت ها برای افراد خارج از اتحادیه اروپا می توانند دعوتنامه کاری آلمان را صادر کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جاب آفر آلمان

  • تکمیل فرمی تقاضای ویزای جاب آفر آلمان
  • تکمیل و ارائه یک نسخه اظهارنامه برای تایید اطلاعات فردی
  • ۲ قطعه عکس جدید
  • پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار
  • کپی از ویزا های قلبی چنانچه موجود باشند
  • سندی از اجاره نامه و یا رهن و یا سند خانه برای سکونت
  • بیمه نامه سفر با پوشش ۳۰ هزار یورویی
  • ارائه نامه ای از هدف خود برای کار در آلمان
  • ارائه مستندات هویتی خود و خانواده درجه یک
  • ارائه پیشنهاد کاری و یا جاب آفر معتبر از کارفرمایی در آلمان
  • نامه تمکن مالی
  • ارائه سندی دال بر عدم سابقه کیفری
  • رسید پردخت ۷۵ یورویی

معمولا طول مدت جاب آفر آلمان با طول قرارداد کاری انطباق دارد ولی عمدتا قراردادهای کاری یک ساله تنظیم می شود. بعد از ارائه مستندات فوق با بررسی افسران مهاجرتی در صورت تایید نهایتا بین یک تا سه ماه زمان نیاز است تا ویزا جاب آفر آلمان برای متقاضی صادر شود.

ویزا اوسبیلدونگ (Ausbildung) آلمان

 

ویزا اوسبیلدونگ آلمان نوعی ویزا آموزش حین خدمت و یا آموزش هنگام کار است. در واقع افرادی که خواهان فراگرفتن تخصص و دانش کاری خاصی هستند می توانند با استفاده از ویزا اوسبیلدونگ ضمن آموختن یک روش و یا تخصص شغلی در این مدت اقامت آلمان را نیز داشته باشند. اوسبیلدونگ یک برنامه آموزش حرفه ای است  که بسته به نوع آموزش بین یک سال تا سه و نیم سال به طول می انجامد.

روش اوسبیلدونگ به این صورت است که فرد همانند دانشجو در مدارسی که بعضا به عنوان مدرسه تجاری یا مدرسه کسب و کار نیز شناخته می شود ثبت نام می کند  و در این مدارس آموزش عملی  و فنی و حرفه ای می بیند. این روش اخیرا در ایران نیز در مراکز فنی و حرفه ای به کار گرفته شده است. هدف از این روش آماده سازی افراد متخصص، توانمند و ماهر است که به صنعت و تولیدات آلمان کمک زیادی بکنند. حتی افرادی از کشورهای دیگر نیز از این روش در آلمان توانسته اند تخصص های زیادی را برای کمک به صنعت خود فرا بگیرند. جالب تر اینکه از همین روش بسیاری از کارآموزان و یا دانشجویان می توانند جذب همان صنعتی شوند که در آن آموزش دیده اند و ویزا کار آلمان را نهایتا دریافت کنند. درآمد این افراد به دلیل تخصص و مهارتی که دارند از افراد دیگر بسیار بالاتر است.

انواع دوره های اوسبیلدونگ آلمان

روش آموزش حین خدمت آلمان و یا همان روش اوسبیلدونگ آلمان را به صورت کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • روش آموزش کلاس محور:

این روش بیشتر خاص مشاغلی است که دانش محور است. مشاغلی مانند بهداشت و درمان و یا طراحی، فروش و از این دست در این نوع دوره ها طراحی می شوند. روش کار به این صورت است که دانشجو در کلاس به تحصیل می پردازد. این دره بین یم تا دو سال به طول می انجامد. هم مدارس دولتی و هم خصوصی این طرح را ارائه می دهند و به مدرسه تجاری موسوم هستند. در این مدارس دانشجویان آموز شها مرتبط با یک حوزه تخصصی را در مدرسه فرا می گیرند و در قالب دوره های کار آموزی در شرکت ها و فعالیت های اجتماعی نیز به کار می گیرند.

در این مدارس به غیر از دانش مورد نیاز و مباحث عملی مورد نیاز برای یک رشته موضوعات دیگر مانند بان آلمانی را نیز می آموزید. برای حضور در این دوره ها داشتن مدرک دیپلم نیز کفایت می کند. داشتن تجربه کار برای حضور در برخی از دوره ها نیز ضروری است. برخی رشته ها نیز محدودیت سن دارند که حدودا ۲۴ سال است.

  • روش آموز دو گانه

در این روش به غیر از مباحث نظری و حضور در کلاس کار آموزان باید در دوره های عملی و عملیاتی نیز شرکت کنند و به مباحث فنی و تخصصی نیز اشراف پیدا کنند.  این روش اوسبیلدونگ از محبوبیت زیادی بین کار آموزان برخوردار است چرا که دانشجو با مباحث آشنا می شود که مورد نیاز شرکت های زیادی در آلمان و حتی جهان است. بسیاری از مشاغل شناخته شده آلمان به صورت عملیاتی در این دوره ها تعریف شده و به علاقمندان آموزش داده می شود. برای این دوره ها حتی نمایشگاه های کار تعریف می شود.

در پایان هر یک از دوره ها به دانشجویان و یا کارآموزان گواهینامه حرفه ای معتبر داده می شود. الابته شایان ذکر است که در طول این دوره ها نهایتا دانشجو می تواند تا ده ساعت در هفته کار کند. این امر منوط به توافق با دانشکده کسب و کار است.

روش و هزینه کار آموزی در آلمان یا اوسبیلدونگ آلمان

اگر موفق به ثبت نام در یکی از مدارس کسب و کار دولتی آلمان به روش اوسبیلونگ شوید، به یاد داشته باشید که قرار نیست به شما پول و یا هزینه ای پرداخت شود. ضمن اینکه در مدارس کسب و کار خصوصی حتی از دانشجو بعضا پول نیز دریافت می شود. اما عمدتا در ازا آموزش فرد برای یک سازمان کار می کند. هرچند استثنائاتی وجود دارد و در برخی از مراکز که به نیروی کار خاص نیاز دارند  وساعات کاری طولانی مدت است  و یا شرایط کار خاص و ویژه است به کارآموز حقوقی نیز اختصاص داده می شود مشاغلی مانند بیمارستان، نگهداری از سالمندان ، حوزه های بهداشت و درمان و غیره.

برخی از دانشکده های کسب و کار پیشرفته به دانشجویان خارجی کمک هزینه دانشجویی و یا بورس نیز می دهند. روش اوسبیلونگ آلمان زیر نظر قانون ارتقا آموزش فدرال آلمان است که طبق همین قانون دولت فدرال برای دانشجویان  بعضا کمک های مالی نیز تعریف کرده است. البته خیلی به ندرت شامل حال دانشجویان خارجی می شود.

معمولا دریافت کمک مالی کارآموزی در مدارس کسب و کار آلمان طبق قانون اوسبیلدونگ آلمان مشروط به داشتن سن کمتر از ۲۴ سال،  طول دوره کار آموزی بیش از دو سال، نداشتن سابقه آموزش مشابه، داشتن اقامت دائم آلمان، داشتن حداقل ۱۵ سال اقامت در آلمان و برخی شرایط دیگر می باشد.

به صورت کلی دانشجویان خارجی بهتر است برای استفاده از آموزش اوسبیلدونگ آلمان  از مشاوره تخصصی موسسه ساحل آفتاب به عنوان تخصصی ترین موسسه مشاوره شغلی آلمان استفاده کنند. زیرا استفاده از این شرایط کار تقریبا پیچیده ای است و ممکن است بدون آگاهی هزینه های زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.

از اصلی ترین شرایط طرح آموزش اوسبیلدونگ آمان بخصوص برای افراد غیر اتحادیه اروپایی دریافت مجوز از آژانس استخدام فدرال آلمان است.

عمده ترین موسسات و یا رشته هایی که خدمات آموزش اوسبیلدونگ آلمان را می دهند.

به صورت کلی در حوزه های زیر عمده ترین خدمات مربوطه به آموزش اوسبیلدونگ آلمان داده می شود:

  • حوزه بهداشت دهان و دندان
  • حوزه مشاوره املاک و مستغلات
  • حوزه بهیاری و پرستاری
  • حوزه رانندگی بخصوص رانندگی با ماشین سنگین
  • کنترل هوایی
  • مکانیک هواپیما
  • مکانیک کشتی
  • کارمندی بانک
  • زیست شناسی
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مشاروان بیمه و سرمایه گذاری
  • و …

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا اوسبیلدونگ آلمان

  • تایید ثبت نام از یک آموزشگاه فنی و حرفه ای و یا مدرسه کسب و کار در آلمان
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه پاسپورن معتبر با حداقل شش ماه اعتبار و داشتن صفحات کافی
  • ارائه ۲ قطعه عکس پاسپورتی
  • بیمه درمانی معتبر
  • فیش واریز هزینه ۶۰ یورویی درخواست

برای ارائه درخواست ویزا اوسبیلدونگ لازم است حضوری مراجعه و درخواست خود را ارائه نمایید چرا که ارائه این درخواست مشروط به تایید وزارت امور خارجه است. ویزا اوسبیلدونگ آلمان با توجه به ماهیت آموزشی که دارد به راحتی صادر می شود  و حتی در صورت طولانی شدن دوره آموزشی امکان تبدیل شدن آن به اقامت آلمان نیز هست. هر چند بسیاری از افرادی که آموزش حسن خدمت در آلمان را از طریق روش های اوسبیلدونگ آلمان انتخاب می کنند به راحتی می توانند در خمان آلمان بعد از دوره آموزشی مشغول به کار شده و حتی با حقوق بالاتر از کارگران معمولی در یکی از شرکت های آلمان با ویزا کار آلمان و اقامت کاری آلمان مشغول شوند.

دریافت بلو کارت آلمان (Blue Card )

بلو کارت آلمان در واقع همان بلو کار یا کارت آبی  اتحادیه اورپا است. به افرادی که بتوانند به هر روشی اقامت کاری در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست بیاورند صاحب کارت آبی اتحادیه اروپا می شوند حال اگر این کارت برای اقامت کار در آلمان صادر شود به بلو کارت آلمان شهرت دارد. بسیاری از افرادی که از هر یک از روش های فوق یعنی یا اوسبیلدونگ آلمان یا روش جویای کار آلمان و یا روش جاب آفر آلمان اقامت کاری آلمان را دریافت می کنند می توانند بعد از مدتی کارت آبی آلمان را با دریافت اجازه کار در آلمان به دست بیاورند.

کارت آبی آلمان نه تنها برای افراد متخصص و حرفه ای بلکه برای افرادی که پس از تحصیل در آلمان می توانند اقامت کاری آلمان را نیز دریافت و در این کشور اقامت داشته باشند صادر می شود. به عقیده بسیاری کارت آبی اتحادیه اروپا را می توان با گرین کارت آمریکا برابر دانست. دارندگان کارت آبی آلمان ممکن است این کارت را با اعتبار بین سه تا چهار سال دریافت کنند. صاحب این کارت حق و حقوقی تقریبا مشابه با شهروندان آلمان خواهد داشت و این کارت آبی از اعتبار زیادی برخوردار است.

شرایط بلو کارت آلمان

افرادی که شرایط مناسبی داشته باشند بین ۱ تا ۴ سال می توانند کارت آبی آلمان را داشته باشند. منظور اینکه بلو کارت آلمان اعتبار بین ۳ ماه تا ۴ سال دارد اما معمولا افرادی که شرایط کافی و مناسبی داشته باشند می توانند بلو کارت آلمان را با اعتبار ۴ ساله دریافت کنند.این موضوع به مدت قرارداد متقاضی بسیار وابسته است.

حسن استفاده و اخذ بلو کارت آلمان در این است که دارنده کارت می تواند برای اقامت دائم آلمان پس از سه سال اقدام کند. البته مشروط به اینکه در آلمان ساکن و مشغول به کار باشد. هر چند شروط دیگری نیز برای تبدیل بلو کارت یا اقامت کاری آلمان به اقامت دائم وجود دارد مانند ارتقا سطح زبانی آلمان به حداقل B1 و تسلط نسبی به زبان آلمان و آشنایی با فرهنگ آلمان و همچنین نداشتن سو سابقه و مشکلات قانونی.

از دیگر مزایای کارت آبی آلمان می توان به صدور ساده آن برای بخصوص متخصصین و افراد دارای دانش دانست. حدود ۳۳ ماه باید در آلمان کار کنید تا بتوانید برای اقامت آلمان درخواست دهید. ضمن اینکه اگر به دانش زبان آلمانی تسلط داشته باشید و مهارت های لازم را برای کار داشته باشید این زمان به حدو ۲۱ ماه نیز کاهش خواهد یافت.

دارندگان کارت آبی آلمان حقوق برابر با شهروندان آلمان را تقریبا خواهند داشت که این حق توسط اتحادیه اروپا به آنها داده می شود. کارت آبی آلمان به فرد اجازه می دهد که برای اقامت اعضا خانواده خود نیز بتواند درخواست دهد و با استفاده از کارت آبی یا بلو کارت آلمان حتی می توان به همه کشورهای عضور توافقنامه شینگن  و حتی بسیاری دیگر از کشورهای اروپا سفر بدون محدودیت داشته باشید.

موسسه ساحل آفتاب با داشتن ارتباطات قوی و سازنده و همراه داشتن کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه مشاوره تحصصی به علاقمندان به دریافت ویزا کار آلمان و کار در آلمان می باشد. شما می توانید برای این منظور به راحتی با مشاوران ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان ما در ساعات کاری برخوردار شوید.