ویزا جویای کار آلمان یا جاب سیکر (job seeker)

 

 

جاب سیکر ( job seeker) به فردی اطلاق می شود که به دنبال کار است. افرادی که درخواست کار از یک کارفرما در آلمان را نداشته باشند و یا به عبارت دیگر جاب آفر (job offer) نداشته باشند، می توانند از طریق ویزا جستجوی کار یا جویای کار آلمان به این کشور سفر کنند. ویزا جستجوی کار ویزایی است که به افرادی که به دنبال کار در آلمان هستند تعلق می گیرد و بر اساس آن فرد فرصت شش ماهه ای دارد که به آلمان سفر کند و از طرق مختلف در این زمان یک فرصت شغلی در آلمان برای خود فراهم کند.

شما برای دریافت ویزا جاب سیکر آلمان دو راه خواهید داشت. اول اینکه همین الان با مشاوران ما در موسسه ساحل آفتاب به عنوان برترین موسسه مشاوره جاب سیکر و کار در آلمان تماس گرفته و از مشاوره تخصصی و حرفه ای کارشناسان ما به صورت رایگان برای دریافت ویزا جاب سیکر آلمان مشاوره کنید و یا اینکه این مقاله را تا پایان مطالعه کنید و به اطلاعات مفیدی برای گرفتن ویزا جویای کار آلمان دست پیدا کنید.

ویزا جاب سیکر آلمان ( جویای کار آلمان) چیست؟

 

ویزا جویای کار یا جستجوگر کار آلمان نوعی ویزا است که سازمان مهاجرت آلمان برای علاقمندان به کار در آلمان تعریف کرده و آن را اجرایی کرده است. در واقع با استفاده از این نوع ویزا کار آلمان فردی که شرایط لازم را داشته باشد می تواند برای پیدا کردن کار در آلمان اقدام کند و هیچ نیازی نیست که حتما یک جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از شرکتی در آلمان داشته باشد. ضمن اینکه بر خلاف بسیاری از کشورها و دیگر انواع ویزا کار آلمان در این حالت الزامی نیست که فرد از قبل کاری را برای خود هماهنگ کرده باشد.

 

 

چه کسانی می توانند برای ویزا جستجوی کار آلمان اقدام کنند؟

اساسی ترین سوال برای بسیاری از افراد علاقمند به کار در آلمان همین سوال است که چه افرادی می توانند برای ویزا جاب سیکر آلمان اقدام کنند. اساسا هر فردی که تخصص داشته باشند، دوران تحصیل خود را در حوزه ای به پایان رسانده باشد و مدرک تحصیلی معتبر داشته باشد و یا اینکه توان و دانش خاصی داشته باشد می تواند درخواست ویزا جاب سیکر آلمان را بدهد.

البته پارامترهای زیادی باعث می شود که کنسولگری آلمان و سازمان مهاجرت آلمان درخواست فرد را قبول کنند. به عنوان مثال داشتن مدرک تحصیلی بالا، داشتن تخصص و دانش خاص در حوزه ای مورد نیاز از این دست است. ضمن اینکه تسلط به زبان آلمان در حداقل سطح B2 ، داشتن تمکن مالی، داشتن انگیزه نامه قوی و همچنین سابقه کار مناسب می تواند شرایط دریافت ویزا جویای کار آلمان را برای متقاضی ساده تر کند.

شرایط ویزا جستجوی کار آلمان

همانطور که در بالا اشاره شد اصلی ترین شرایط برای دریافت ویزا جستجوی کار آلمان داشتن سابقه کار مفید، تخصص بالا، سطح زبان آلمانی خوب و داشتن مدرک تحصیلی معتبر است و مواردی مانند تمکن مالی و انگیزه نامه نیز موثر خواهد بود. افرادی که برای ویزا جاب سیکر اقدام می کنند باید مدارکی را در اختیار سفارت و یا کنسولگری آلمان ( اداره Opulent us)قرار دهند تا بررسی شود.

کنسولگری و احیانا سازمان مهاجرتی آلمان موارد مختلف را بررسی می کنند و افرادی که مناسب تشخیص داده شوند برای طی ادامه فرایند برای مصاحبه در سفارت آلمان دعوت می شوند. در صورتی که در سفارت بتوانید ماموران سفارت را متقاعد کنید یک ویزا شش ماهه برای متقاضی جاب سیکر آلمان صادر می شود. در این مدت فرد فرصت دارد که با مراجعه به کارفرماها ، کاریابی ها و یا جراید و مجله ها و روزنامه های کاریابی و غیره شغلی برای خود دست و پا کند. اگر در این مدت موفق به پیدا کردن کار شد، باید قرارداد امضا کند و توافقنامه و  یا قرارداد کاری خود را برای دریافت ویزا کار آلمان به سازمان مهاجرت ارائه دهد.

اگر فرد به هر دلیل نتواند در این مدت کاری در آلمان برای خود پیدا کند باید کشور آلمان را ترک کند. ویزا جستجوی کار آلمان به هیچ عنوان تمدید نمی شود. اما در صورت پیدا کردن کار و عقد قرارداد که معمولا یک ساله است، فرد می تواند ویزا کار آلمان را دریافت و اقامت موقت آلمان را به دست بیاورد.

پس از آن هر بار این ویزا تمدید خواهد شد و به تبع آن می تواند اقامت آلمان خود را نیز تمدید نماید و بعد از ۵ سال برای اقامت دائم آلمان درخواست دهد.

حسن ویزا جاب سیکر آلمان در این است که درصد موفقیت در این نوع ویزا برای جویندگان کار در آلمان بسیار بالا است چرا که فرصت های شغلی زیادی در آلمان بخصوص برای افراد توانمند وجود دارد. در واقع کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در آلمان باعث شده تا افراد دارای تخصص و مهارت خاص به راحتی بتوانند با کمک مشاوران حرفه ای در شرکت های خوب آلمان مشغول به کار شوند.

چه سوالاتی برای دریافت ویزا جاب سیکر آلمان در سفارت پرسیده می شود؟

کاملا مشخص است که نوع سوالاتی که در سفارت آلمان از متقاضی ویزا جویای کار آلمان پرسیده می شود می تواند متفاوت باشد اما عمدتا سوالاتی که در سفارت پرسیده می شود حول موضوعات زیر است:

  • چرا کشور آلمان را برای کار انتخاب کرده اید؟
  • چه نوع تجاربی در زمینه کاری مورد نظر خود دارید؟
  • چقدر به زبان آلمانی اشراف دارید؟
  • چه زمانی قصد دارید به کشور خود بازگردید؟
  • اینکه آیا می دانید در صورت عدم پیدا کردن کار در آلمان باید بازگردید و اینکه بعد از شش ماه می توانید ویزا کار آلمان را دریافت کنید.
  • اینکه آیا تمکن مالی دارید یا نه.
  • از دوستان و بستگان شما کسی در آلمان زندگی می کند؟
  • انگیزه شما برای شغل مورد نظر چیست؟

چه نوع مدارکی برای ویزا جویای کار آلمان باید ارائه دهیم؟

  • کپی برابر اصل آخرین مدارک تحصیلی
  • ارائه تمکن مالی ( مدرکی دال بر داشتن تمکن مالی)
  • انگیزه نامه کار در آلمان
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • رزومه و سوابق کاری
  • بیمه نامه سفر معتبر
  • پاسپورت معتبر ه حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و صفحات سفید کافی داشته باشد
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • فرم های تکمیل شده درخواست ویزا جستجوی کار

آیا واجد شرایط برای دریافت ویزا جاب سیکر آلمان هستم؟

با یک بررسی ساده می توان به این نتیجه رسید که آیا شرایط لازم برای اقدام برای ویزا جویای کار آلمان را داریم یا نه. برایا این کار ابتدا باید به این سوال جواب داد که تخصص و یا دانش خاص من چیست و برای چه حوزه هایی توانایی دارم؟ به یاد داشته باشید که آلمان هر چند نیاز به نیروی کار دارد اما نه هر نیروی کاری و اغلب افرادی که توانمند باشند و در حوزه ای ماهر و یا نیمه ماهر باشند را جذب می کند. البته این همیشگی نیست و شاید داشتن قابلیت های جوانی و مدارک تحصیلی بتواند این موضوع را پوشش دهد.

دوم اینکه باید حدقل ۱۸ سال تمام سن داشته باشید. افرادی تحصیلات دانشگاهی دارند باید مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه های معتبر مورد تایید وزارت علوم دریافت کرده باشند. دارندگان مدارک تحصیلی در حوزه های فنی و مهندسی، علوم انسانی و یا ریاضیات بیشترین شانس را دارند. لازم به توضیح است که مدرک تحصیلی شما باید در دانشگاهی اخذ شده باشد که معادل H+ مطابق با لیست دانشگاه آنابین باشد.

اگر سابقه کار مرتبط داشته باشد شانس بسیار بیشتری خواهید داشت. داشتن ۲ سال سابقه کار مفید و مرتبط در اخذ ویزا جاب سیکر آلمان بسیار مفید خواهد بود. ضمن اینکه تسلط و یا تسلط نسبی به زبان آلمانی نیز کمک زیادی برای دریافت ویزا جستجوی کار آلمان به شما خواهد کرد.

از دیگر مواردی که در اعتبار سنجی و اخذ ویزا جویای کار آلمان ارزشمند است داشتن گواهینامه های آموزشی معتبر و بین المللی است. توصیه نامه، داشتن انگیزه نامه قوی ، معارفه از یک فرد شناخته شده و غیره از دیگر مواردی خواهند بود که در دریافت ویزا جویای کار آلمان موثر هستند.

ذکر این نکته مهم است که افرادی که پیشنهاد شغلی و یا جاب آفر از یک کارفرما و یا شرکت در آلمان را داریند نیازی به دریافت ویزا جاب سیکر ندارند و از همان ابتدا می توانند ویزا جاب آفر آلمان را دنبال و دریافت کنند.

تفاوت جاب سیکر با جاب آفر آلمان

گفتیم که جاب سیکر به فردی گفته می شود که به دنبال شغل است. یعنی هیچ فرصت شغلی از قبل ندارد و با دریافت این ویزا جویای کار آلمان در واقع به دنبال بررسی شانس خود برای پیدا کردن کار در آلمان است. در روش ویزا کار جاب سیکر آلمان فرد با دریافت ویزا به آلمان سفر می کند و از طرق مختلف به دنبال شغل می گردد. مراجعه مستقیم به شرکت ها و یا مراجعه به کاریابی ها و موسسات شغلی و غیره از این دست هستند. هر چند بهترین راه برای افراد جویای کار آلمان استفاده از دانش و تخصص موسسات مشاور داخلی مانند موسسه ساحل آفتاب است زیرا در این حالت حتی قبل از اقدام برای دریافت ویزا جاب سیکر می تواند به این اطمینان برسد که شرایط لازم را دارد یا خیر و اگر دارد با اطمینان بیشتر و با کمک موسسه ساحل آفتاب در کمترین زمان شغل مورد نظر خود را در آلمان پیدا کند و مشغول به کار شده و در ادامه ویزا کار آلمان را دریافت و اقامت آلمان خود را قطعی کند.

در روش جاب آفر یا پیشنهاد شغلی آلمان فرد از قبل از یک کارفرما یک پیشنهاد شغلی دریافت کرده است. در این حالت با استفاده از روش های غیر حضوری و یا حضوری و با کمک مشاوران حرفه ای ساحل آفتاب با موسسات و شرکت های مختلف در تماس خواهد بود و بعد زا توافق با یک کارفرما یک دعوتنامه از کارفرما دریافت می کند و با استناد به این دعوتنامه برای دریافت ویزا کار آلمان اقدام می کند. در واقع در این روش فرد از قبل بابت داشتن کار در آمان اطمینان دارد و شرایط خود را برای حضور و اقامت و کار در آلمان فراهم می کند.

موسسه ساحل آفتاب افتخار دارد به عنوان برترین موسسه مشاوره کار در کشورهای اروپایی و بخصوص کار در آلمان همواره در کنار مشتریان خود بالاترین و برترین خدمات حرفه ای را ارائه داده است.