دریافت ویزای کاری آلمان چه مراحلی دارد؟

دریافت ویزای کاری آلمان چه مراحلی دارد؟

روند درخواست ویزای کاری آلمان دارای چندین مرحله ساده است. شما به چندین مدرک و سند به طور همزمان نیاز دارید که همه آنها به یکدیگر وابسته هستند در ادامه، مراحل دریافت ویزای کار آلمان را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد. اگر شما متقاضی دریافت ویزای کاری آلمان هستید مراحل زیر را با دقت بخوانید.

مرحله ۱: به آلمان بیایید (در صورت امکان)

شما برای ورود به آلمان به ویزای جویای کار نیاز دارید  (به استثنای شهروندان استرالیا ، اسرائیل ، ژاپن ، کانادا ، کره جنوبی ، نیوزیلند و ایالات متحده). شما این حق را دارید که به آلمان بیایید و به دنبال کار بگردید. شما می توانید برای ویزای کار آلمان در کشور خود اقدام کنید ، یا می توانید آنرا در آلمان درخواست کنید. درخواست در کشور خود ارزان تر است اما اگر در آلمان اقدام کنید یافتن کار ، یافتن آپارتمان و بیمه درمانی آسان تر است .

اگر شهروند استرالیا ، اسرائیل ، ژاپن ، کانادا ، کره جنوبی ، نیوزیلند یا ایالات متحده هستید ، می توانید به آلمان بیایید ، شغل پیدا کنید ، سپس برای ویزای کار در آلمان اقدام کنید . بدون ویزا می توانید تا ۹۰ روز در آلمان بمانید اما تا زمانی که ویزای کار نداشته باشید نمی توانید کار کنید ، اما می توانید به دنبال کار باشید و برای مصاحبه ویزای خود آماده شوید .

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید ، می توانید ویزای کار آلمان را به دو روش مختلف دریافت کنید:

  1. می توانید ویزای کار را در سفارت آلمان در کشور خود درخواست کنید در این صورت مدارک شما برای بررسی به آلمان ارسال می شود و حدود ۴ ماه بعد ویزای کار آلمان را دریافت خواهید کرد.
  2. یا می توانید برای ویزای جستجوی کار به سفارت آلمان در کشور خود درخواست دهید.  job Seeker Visa  به شما امکان می دهد به آلمان بیایید و به دنبال کار بگردید. ویزای جویای کار به شما اجازه کار در آلمان را نمی دهد. پس از یافتن شغل ، می توانید برای ویزای کار در آلمان اقدام کنید. ویزای جستجوی کار حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد. با ویزای توریستی نمی توانید این کار را انجام دهید. اگر با ویزای توریستی به آلمان بیایید و درخواست ویزای کار بدهید، درخواست ویزای کار شما رد می شود .

 در اسرع وقت به دنبال آپارتمان باشید . یافتن یک آپارتمان ممکن است زمان بر باشد. بدون آدرس ثبت شده در آلمان نمی توانید برای ویزای کار اقدام کنید . یافتن آپارتمان در صورت داشتن پیشنهاد شغلی آسان تر است.

مرحله ۲: در آلمان کار پیدا کنید

برای درخواست ویزای کار به پیشنهاد شغلی نیاز دارید. بهتر است قبل از آمدن به آلمان شغل پیدا کنید . یافتن آپارتمان در صورت داشتن پیشنهاد شغلی آسان تر است .

وقتی کار پیدا می کنید ، کارفرمای شما چیزهای زیادی از شما می خواهد: آدرس محل سکونت در آلمان ، بیمه درمانی ، حساب بانکی. نگران نباشید ، به زودی همه آن چیزها را به دست خواهید آورد.

مرحله ۳: تأیید ZAV اختیاری

نامه ای از ZAV که باعث می شود درخواست ویزا سریعتر پیش رود دریافت می کنید .

چه مدت طول می کشد : حدود ۶ هفته

برای دریافت ویزای کار به تأیید ZAV  نیاز دارید . شما فقط در صورت کمبود کارگر در زمینه کار خود و اگرآن موقعیت شغلی را نمی توان با یک کارگر اتحادیه اروپا پر کرد ، تأیید شغل را دریافت خواهید کرد . اگر حرفه شما در این لیست باشد ، مجوز را به راحتی دریافت می کنید.

در چه صورت نیاز به مجوز ZAV  ندارید:

  • شما از دانشگاه آلمان مدرک دارید. این مدرک باید مربوط به شغل شما باشد.
  • یا شما یک معلم ، دستیار علمی ، دانشمند مهمان ، مهندس یا تکنسین در تیم تحقیقاتی یک دانشمند هستید یا شما یک معلم در یک مدرسه دولتی یا یک مدرسه خصوصی مورد تأیید دولت یا یک مدرسه مکمل خصوصی شناخته شده هستید .
  • یا شما برای Bundesfreiwilligendienst ، متقاضی هستید .
  • یا شما برای Blue Card اقدام می کنید و حقوق شما بالاتر از ۵۳۶۰۰ € است .

برای گرفتن تأیید ZAV دو راه وجود دارد:

  1. قبل از اقدام برای ویزای کار

می توانید قبل از اقدام برای ویزای کار ، از ZAV پیش تأیید بگیرید. معمولاً کارفرمای شما برای شما درخواست می کند . وقتی از ZAV پیش تأیید بگیرید ، ویزای شما سریعتر تأیید می شود. برای تأیید حدود ۶ هفته طول می کشد .

  1. هنگام درخواست ویزای کار

اگر پیش تأیید ZAV را دریافت نکنید ، این درخواست هنگام درخواست ویزای کار انجام می شود .

مرحله ۴: باز کردن یک حساب بانکی

برای افتتاح یک حساب بانکی در آلمان شما به گذرنامه خود و یک گواهی محل سکونت در آلمان نیاز دارید.

چه مدت طول می کشد : ۱ یا ۲ روز

برای دریافت فیش حقوقی ، پرداخت اجاره خانه و دریافت بیمه درمانی به یک حساب بانکی احتیاج دارید. به طور معمول ، برای افتتاح حساب بانکی به یک گواهی ثبت نام ( Anmeldebestätigung ) نیاز دارید . تا زمانی که آدرس خود را ثبت نکنید ، گواهی ثبت نام نخواهید داشت.

شما برای پرداخت اجاره خود ( Kaution ) و دریافت فیش حقوقی به حساب بانکی آلمان نیاز دارید . برای انتقال پول از یک حساب خارجی به یک حساب آلمانی می توانید از Wise (TransferWise) استفاده کنید.

مرحله ۵: مکانی برای زندگی پیدا کنید

شما برای این منظور به یک حساب بانکی اروپایی برای پرداخت پول اجاره مسکن Kaution و یک پیشنهاد شغلی (در صورت امکان) نیاز دارید .

قبل از رفتن به مصاحبه برای دریافت ویزای کاری خود باید مکانی برای زندگی پیدا کنید . در اسرع وقت به دنبال آپارتمان باشید. پیدا کردن یک آپارتمان در برلین واقعا سخت است . اگر آلمانی بلد نباشید حتی سخت تر هم می شود.

هنگام دریافت اجاره نامه ، صاحبخانه باید یک Wohnungsgeberbestätigung به شما بدهد . این سند تأیید می کند که شما خانه ای را اجازه کرده اید تا در آنجا زندگی کنید. بدون این سند نمی توانید ویزای کار بگیرید.

هتل ها و AirBnB به شما Wohnungsgeberbestätigung نمی دهند . همچنین آپارتمان ها و اتاق هایی در آلمان وجود دارند با عنوان ” Anmeldung امکان پذیر نیست” که  Wohnungsgeberbestätigung به شما نمی دهند . این آپارتمانها بدون اجازه صاحبخانه اجاره داده می شوند و غیرقانونی هستند همچنین شما می توانید در آپارتمان یک دوست زندگی کنید ، اما فقط با اجازه صاحبخانه. بدون اجازه صاحبخانه ، Wohnungsgeberbestätigung  را دریافت نمی کنید .

در طول مصاحبه ویزا ، باید ثابت کنید که در آلمان زندگی می کنید. برای انجام این کار دو روش وجود دارد :

  • اجاره نامه خود و Wohnungsgeberbestätigung را که از صاحبخانه خود دریافت کرده اید نشان دهید
  •  یا گواهی ثبت نام ( Anmeldebestätigung ) را که در طول Anmeldung دریافت خواهید کرد نشان دهید

مرحله ۶: آدرس خود را ثبت کنید

برای انجام این کار شما به یک مکان برای زندگی و  یک Wohnungsgeberbestätigung نیاز دارید و در این مرحله شما یک گواهی ثبت نام (Anmeldebestätigung) و یک شناسه مالیاتی دریافت می کنید.

چه مدت طول می کشد : ۱ تا ۴ هفته برای گرفتن وقت ملاقات

هنگامی که یک آپارتمان پیدا کردید ، یک قرارداد اجاره امضا کردید و Wohnungsgeberbestätigung خود را دریافت کردید ، باید آدرس خود را ثبت کنید . این فرآیند Anmeldung نامیده می شود .

هنگامی که آدرس خود را ثبت می کنید ، یک گواهینامه ثبت نام (Anmeldebestätigung) دریافت می کنید . این سند ثابت می کند که شما به طور رسمی در این آدرس زندگی می کنید. برای مصاحبه ویزای خود به گواهی ثبت نام نیازی ندارید ، اما گاهی اوقات برای افتتاح حساب بانکی ، دریافت بیمه درمانی ، دریافت سیم کارت و غیره به آن احتیاج خواهید داشت .

دو هفته پس از ثبت آدرس ، شناسه مالیاتی را از طریق پست دریافت خواهید کرد . کارفرمای شما برای محاسبه مالیات بر درآمد شما به شناسه مالیاتی شما احتیاج دارد. اگر شناسه مالیاتی نداشته باشید ، کارفرمای شما مالیات بیشتری را از حقوق شما کسر می کند.

مرحله ۷: بیمه درمانی دریافت کنید

شما به یک حساب بانکی آلمان و یک Anmeldebestätigung در صورت امکان نیاز دارید

 در این مرحله بیمه درمانی ، اثبات پوشش بیمه درمانی را دریافت خواهید کرد

چه مدت طول می کشد : ۲ تا ۱۴ روز

برای دریافت ویزای کار باید بیمه درمانی آلمان داشته باشید. شما نمی توانید ویزای کار خود را بدون اثبات پوشش بیمه درمانی دریافت کنید.

یک کارگزار بیمه سلامت به شما کمک می کند تا بهترین بیمه درمانی را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. کمک آنها رایگان است که توسط شرکت های بیمه درمانی انجام می شود تا باعث جذب مشتری برای شرکتشان شود. فقط ارزان ترین بیمه را انتخاب نکنید.از یک کارگزار بیمه درمانی سوال کنید.

مرحله ۸: قرار ملاقات ویزای خود را تعیین کنید

در این مرحله شما یک قرار ملاقات ویزا در Ausländerbehörde یا کنسولگری آلمان دریافت خواهید کرد.

چه مدت طول می کشد : بسته به شانس شما ۱۵ دقیقه تا ۱ روز

اگر در آلمان اقدام کنید از Ausländerbehörde محلی خود وقت بگیرید . باید این کار را در اسرع وقت انجام دهید ، زیرا قرار ملاقات ها به سختی به دست می آید. در برلین ، قرار ملاقات شما اغلب چند هفته بعد گذاشته می شود. قرارهای ویزا رایگان است.

در برلین ، باید به Friedrich-Krause-Ufer Ausländerbehörde بروید . می توانید قرار خود را در اینجا رزرو کنید . اگر متقاضی دریافت کارت آبی هستید ، باید به Keplerstraße Ausländerbehörde بروید .

قرار ملاقات را برای دریافت اجازه اقامت درخواست کنید اگر در خارج از آلمان هستید از سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود وقت بگیرید . به دست اوردن قرار ملاقات دشوار است. ممکن است ۲-۳ ماه بعد وقت ملاقات به شما بدهند.

مرحله ۹: اسناد مورد نیاز را جمع آوری کنید

 

اگر متقاضی  کار در برلین هستید این مدارک مورد نیاز است. اگر در شهرهای دیگر اقدام به دریافت ویزای کار آلمان کرده اید ، لیست اسناد مورد نیاز می تواند کمی متفاوت باشد. سفارتخانه ها و کنسولگری های آلمان در کشورهای دیگر می توانند الزامات خاصی داشته باشند .

  • گذرنامه معتبر گذرنامه

  ۶ ماه اعتبار داشته باشد

در ۱۰ سال گذشته صادر شده است

حداقل دو صفحه خالی داشته باشید

حاوی امضای شماباشد

  • ۱ عکس بیومتریک

به یک عکس بیومتریک ۳۵ ۴۵ x میلی متر نیاز دارید. روش های زیادی برای گرفتن عکس های بیومتریک در برلین وجود دارد . در Ausländerbehörde  اتاق عکاسی وجود دارد . نیازی نیست که خودتان عکس گذرنامه را برش دهید. آنها ابزاری برای این کار دارند.

  • قرارداد شغلی شما ( Arbeitsvertrag )

اصل قرارداد، نه کپی.

  • اثبات پوشش بیمه درمانی در آلمان ( Mitgliedsbescheinigung )

می توانید این سند را از شرکت بیمه سلامت خود دریافت کنید. اگر بیمه سلامت عمومی را انتخاب کردید ، به دنبال       Mitgliedsbescheinigung nach 175 SGB V باشید . برای بیمه درمانی خصوصی می توانید سندی مشابه دریافت کنید.

  • اثبات اقامت در آلمان

دو روش برای اثبات اقامت شما در برلین وجود دارد. شما می توانید …

اجاره نامه و Wohnungsgeberbestätigun را ارایه دهید

یا Anmeldebestätigung

  • مدارک تحصیلی ( Ausbildungsnachweis )

اگر دارای مدرک تحصیلی یا هر آموزش مرتبط هستید ، باید مدرک تحصیلی را به همراه داشته باشید. که می تواند :

مدرک تحصیلی از Hochschule آلمان یا صلاحیت قابل مقایسه باشد

یا مدرک دانشگاه معتبر

یا مدرک یک دوره آموزش حرفه ای

  • اجازه کار (در صورت وجود)

اگر برای انجام کار خود در آلمان به مدارک خاصی نیاز دارید ، باید ثابت کنید که آنها را همراه خود دارید . به عنوان مثال ، پزشکان ، مهندسان و مشاوران مالیاتی نیاز به مدارک خاص دارند. از مشاور استفاده کنید تا بدانید آیا حرفه شما به مدارک خاصی احتیاج دارد یا خیر.

  • تمام فرم های مورد نیاز

فرم “درخواست اجازه کار” ( Antrag auf Erlaubnis einer Beschäftigung )

می توانید فرم را در Berlin.de پیدا کنید .

فرم “شرح شغل” ( Stellenbeschreibung )

این فرم باید توسط کارفرمای شما پر شود. فرم را می توانید در Berlin.deبیابید .

فرم “درخواست صدور اجازه اقامت” ( Antrag auf Erteilung eines Aufenthaltstitels )

فرم را می توانید در Berlin.de بیابید .

مرحله ۱۰: به قرار ملاقات ویزا بروید

شما در این مرحله کلیه مدارک مورد نیاز را که تا کنون جمع آوری کرده اید به علاوه بیمه درمانی باید همراه داشته باشید. معمولا قرار ملاقات یک ساعت طول می کشد اما در آلمان قرار ویزا بسیار سریع است. اگر تمام مدارک مورد نیاز را داشته باشید ، حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد

چه مدت طول می کشد: ویزا را چند هفته بعد خواهید گرفت.

مصاحبه شما به زبان آلمانی خواهد بود اما برخی از مصاحبه کنندگان انگلیسی صحبت می کنند ، اما  در این صورت تضمینی برای قبولی نیست. اگر آلمانی بلد نیستید ، یک مترجم با خود بیاورید. اگر توانایی مالی دارید ، یک وکیل مهاجرت یا یک مشاور به همراه داشته باشید . آنها می توانند اسناد شما را بررسی کنند تا مصاحبه شما خوب پیش برود.

اگر برخی از مدارک را گم کرده اید و ویزای فعلی شما به زودی منقضی می شود ، وحشت نکنید. مصاحبه کننده می تواند ویزای فعلی شما را با Fiktionsbescheinigung تمدید کند . این به شما فرصت می دهد اسناد گمشده را دریافت کرده و دوباره درخواست دهید.

مرحله یازدهم: ویزای کار خود را دریافت کنید

شما به گذرنامه نیاز دارید

شما ویزای کار دریافت می کنید

چه مدت طول می کشد : ۸ تا ۱۲ هفته

وقتی از آلمان درخواست ویزای کار می دهید ۸ تا ۱۲ هفته طول می کشد تا ویزای کار بگیرید . ویزای کار یک برچسب در گذرنامه یا یک کارت پلاستیکی است. ویزای کار آلمان تا ۳ سال معتبر خواهد بود.

یافتن شغل در آلمان هنگامی که از کشور دیگری هستید بی شک چالش برانگیز خواهد بود. با این حال ، دولت آلمان از طریق لیست های شغلی آنلاین، بررسی صلاحیت افراد برای دریافت ویزای کار و درخواست کار برای اتباع کشورهای ثالث را تسهیل کرده است. اگر می خواهید بدانید شانس یافتن شغل برای شما در آلمان چه قدر است ، سایت های زیر می تواند برای شما مفید باشد:

Quick-Check –  وب سایتی از دولت فدرال آلمان است که به شما امکان می دهد بفهمید که به عنوان یک متخصص واجد شرایط چه قدر شانس مهاجرت به آلمان را دارید. شما باید در مورد سوابق تحصیلی خود ، اینکه آیا پیشنهاد کاری دارید و غیره پاسخ دهید.

پورتال شغلی آژانس استخدام فدرال (BA) – این سایت بزرگترین بازار کار در آلمان است و هر روز به روزرسانی می شود. در این سایت می توانید اطلاعات خود را وارد کنید و به کارفرمایان امکان دهید تا با شما تماس بگیرند.

  EURES پورتال تحرک شغلی اروپا (EURES) شبکه ای از آژانس های استخدام در سراسر اتحادیه اروپا است که لیستی از مشاغل  مورد نیاز و مشاوره های شغلی ارایه می دهد. آژانس استخدام فدرال آلمان (BA) بخشی از EURES است.

آنچه برای یک برنامه کاری در آلمان نیاز دارید

معمولاً می توانید به صورت آنلاین ، از طریق پورتال برنامه یا با ارسال CV و سایر مدارک مورد نیاز خود از طریق ایمیل ، درخواست کار کنید. اسنادی که ممکن است از شما خواسته شود ارائه کنید:

  • (Curriculum Vitae (CV
  • فرم درخواست کار
  • سابقه کاری و نمونه کارها
  • گواهینامه های آموزشی

شما باید اسناد را به صورت فایل PDF پیوست کنید. اگر نسخه الکترونیکی ندارید ، آنها را اسکن کنید اما مطمئن شوید اسکن با کیفیت بالا و به راحتی خوانا است.

شرکت در مصاحبه شغلی

اگر درخواست کار شما، کارفرما را در آلمان تحت تأثیر قرار دهد در این صورت باید در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید. در مصاحبه شغلی زمان آن است که شما احساس خوبی در کارفرما ایجاد کنید و ثابت کنید که یک دارایی مهم و مفید برای شرکت آنها خواهید بود. لباس مناسب بپوشید ، به موقع سر قرار حاضر باشید ، به سوالات با دقت گوش دهید و پاسخ دهید.

در برخی موارد ، شرکت های آلمانی هزینه مصاحبه شما را پرداخت می کنند. در صورت عدم نیاز به حضور فیزیکی در مصاحبه به عنوان مثال در کشور خود هستید، باید با شرکت تماس بگیرید و درخواست مصاحبه تلفنی یا مجازی کنید. اگر شرکتی به حضور فیزیکی شما نیاز دارد ، از آنها بپرسید که آیا آنها هزینه سفر و اقامت شما را تأمین می کنند یا خیر.

در هر صورت ، هنگامی که در مصاحبه شرکت کردید ، برای شرکت بسیار چشمگیر خواهد بود که نامه ای برای تشکر از فرصت ارائه شده به شما برای شرکت بنویسید. در این نامه ، بحث های اصلی انجام شده در حین مصاحبه را دوباره تأیید کنید تا یادآوری کنید که چرا بهترین کاندید برای این شغل هستید.

وقتی استخدام شدید

پس از مصاحبه ، احتمالاً طی چند روز خواهید فهمید که آیا انتخاب شده اید یا خیر. برای درخواست موفقیت آمیز برای ویزای کار آلمان به یک قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری با اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • نام و آدرس شما
  • نام و آدرس کارفرمای شما
  • مدت زمانی که قرارداد معتبر است.
  • زمانی که برای شرکت کار خواهید کرد.
  • آیا در طول مدت قرارداد در یک مکان کار خواهید کرد یا به مکانهای مختلف کاری نقل مکان خواهید کرد؟
  • دامنه کار و تمام توضیحات دقیق موقعیت.
  • حقوق شما ، از جمله زمان دریافت حقوق ، اضافه کار ، پرداختی آخر هفته و پرداختی بابت تعطیلات.
  • ساعت کاری شما
  • تعطیلات

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *