ویزای کاری پزشکان در آلمان

ویزای کاری پزشکان در آلمان

در مقایسه با سایر کشورها ، آلمان دارای یک سیستم مراقبتی  و بهداشتی بسیار کارآمد است. استفاده از جدیدترین روشهای درمانی و مدرن پزشکی سطح بالایی از بهداشت و درمان را برای شهروندان آلمانی فراهم می کند. یک شبکه گسترده از بیمارستان ها و پزشکان محلی به شهروندان آلمان این اطمینان را می دهد که بیماران به سرعت خدمات پزشکی لازم را دریافت خواهند کرد. همچنین دیجیتالی شدن در بخش مراقبت های بهداشتی فرصت های جدیدی را برای مراقبت های پزشکی فراهم کرده است و این امکان را می دهد تا داده ها و اطلاعات به سرعت از طریق پرونده های الکترونیکی در دسترس پزشکان و بیماران قرار بگیرند . بخش بهداشت و درمان در آلمان با سطح بالایی از نوآوری شناخته می شود و یک بخش اقتصادی پویاست. شاخه مراقبت های بهداشتی در آلمان با بیش از ۵.۷ میلیون کارمند فرصت مناسبی برای اشتغال است و تعداد کارمندان سالها به طور مداوم در حال افزایش است.

همه ساله در آلمان پزشکان زیادی مورد نیاز است. در سالهای آینده تقاضا همچنان ادامه خواهد یافت زیرا بسیاری از پزشکان در بیمارستان ها بازنشسته می شوند همچنین در آلمان تقاضا برای پزشکان محلی ، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده بسیار بالاست به ویژه در شرق آلمان و مناطق روستایی ، بسیاری از پزشکان قادر به یافتن جانشین برای خود نیستند.

تعداد پزشکان بین المللی شاغل در آلمان در ده سال گذشته بیش از دو برابر شده است. فقط در سال ۲۰۱۹ ، ۹۳۰۹ پزشک خارجی درخواست اشتغال در آلمان را کردند .

به عنوان یک پزشک در آلمان ، فرصت های شغلی گسترده ای در اختیار شما قرار دارد. به عنوان مثال ، شما می توانید در بیمارستان ها ، کلینیک ها ، مراکز بهداشتی ، خدمات مراقبت از سالمندان یا خدمات مراقبت در منزل کار کنید. در آلمان ،شما با مدرک پزشکی معمولاً به عنوان یک کارمند کار خواهید کرد. شما همچنین می توانید در یک مرکز درمانی به عنوان پزشک محلی کار کنید. علاوه بر این ، شما می توانید در زمینه های دیگری مانند تحقیقات پزشکی و آموزش ، در بخشهای بهداشت عمومی ، بیمه های بهداشت یا در بخش خصوصی کار کنید، به عنوان مثال به عنوان دانشمند  در فن آوری پزشکی یا صنایع دارویی. به طور کلی ، پزشکان در آلمان بالاترین حقوق را در میان همه رشته های دانشگاهی دریافت می کنند.

دریافت ویزای کار پزشکان خارجی در آلمان

در سال ۲۰۱۹ ، ۵۸۱۶۸ پزشک خارجی در آلمان مشغول به کار بودند که از این میان حدود ۳۲۰۰۰ نفر از آنان از  کشورهای خارج از اتحادیه اروپا آمده بودند.

شرایط کار پزشکان خارجی در آلمان

اگر دوره آموزش خود را به عنوان پزشک خارج از آلمان گذرانده باشید ، برای شروع به کار در آلمان ، به مجوز رسمی به اصطلاح Approbation نیاز خواهید داشت. بدون این مجوز ، شما نمی توانید در آلمان به عنوان پزشک کار کنید. Approbation  یک مجوز رسمی برای پزشکان با اجازه کار بدون محدودیت است. برای دریافت این مجوز ، مدرک آموزشی شما باید معادل برنامه آموزشی آلمان برای پزشکان باشد.

هنگام درخواست مجوز ، معمولاً اثبات آمادگی جسمانی ، مناسب بودن شرایط روانی و داشتن مهارت زبان آلمانی برای شما لازم است. شرایط لازم برای مهارتهای زبانی به ایالت مورد درخواست شما بستگی دارد

آیا ویزا برای کار پزشکان در آلمان لازم است؟

شما به عنوان شهروند اتحادیه اروپا ، لیختن اشتاین ، ایسلند ، نروژ یا سوئیس نیازی به دریافت اجازه اقامت به منظور کار در آلمان ندارید ولی اتباع سایر کشورها به اجازه اقامت برای کار در آلمان  نیاز دارند .

به دست آوردن مهارت های زبان آلمانی بخش مهمی از کار در آلمان است. در اینجا خلاصه ای از مراحل لازم است که پزشکان غیر آلمانی برای کار در بیمارستان ها ، کلینیک ها و اقدامات پزشکی آلمان باید انجام دهند را آورده ایم.

در سال های اخیرکمبود پزشکان آلمانی ، به ویژه در میان پزشکان عمومی ، متخصصان اطفال و سایر متخصصان در مناطق روستایی به چشم می خورد.

دانشجویان پزشکی پس از گذراندن دوره تحصیلات عالی ، حق دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا را دارند که دریافت آن برای افرادی که در زمینه شغلیشان تقاضا کم است، آسان تر است. با این حال ، پزشکان باید پروانه پزشکی آلمانی دریافت کنند ، که شامل مراحل ذکر شده در زیر است.

مرحله ۱: به زبان آلمانی تسلط داشته باشید

هر کسی که می خواهد به عنوان پزشک ، دندانپزشک ، داروساز یا روان درمانگر در آلمان کار کند ، باید مهارت های زبان آلمانی را به صورت شفاهی و نوشتاری برای استفاده حرفه ای و غیر رسمی داشته باشد. اولین قدم ارائه شواهدی از مهارت های زبان آلمانی به صورت شفاهی و کتبی در سطح B2 یا C1 چارچوب مشترک اروپایی برای زبان ها است .

این اثبات ممکن است با آزمون ارتباط بیمار (“Patientenkommunikationstest”) دنبال شود ، که در برخی از مناطق آلمان اجباری است.  Marburger Bund منافع پزشکان در آلمان را نشان می دهد ، لیستی (به زبان آلمانی) از نیازهای مهارت زبان آلمانی برای پزشکان غیر آلمانی زبان در ایالات مختلف آلمان را منتشر کرده است .

مرحله ۲: اسناد مورد نیاز را ارائه دهید

 

پزشکان در این مرحله لازم است که مدارک پزشکی خود را رسمی کنند. اولین مرکز تماس برای این امر ، مرجع تأیید (‘Approbationsbehörde’)  است . Marburger Bund لیستی از مراجع دریافت تأیید (به آلمانی) را برای ایالات مختلف آلمان منتشر کرده است. به عنوان مثال ، مرجع دریافت تایید در بادن-وورتمبرگ ، شورای منطقه ای اشتوتگارت (“Regierungspräsidium”) است .

می توانید لیست مدارک مورد نیاز را از مرجع تأیید درخواست کنید که ممکن است شامل یک گواهینامه درجه ، محتوای دوره ، یک گواهینامه (“Unbedenklichkeitsbescheinigung”) یا یک گواهینامه عدم سوء پیشینه باشد. ترجمه رسمی این اسناد به زبان آلمانی باید به مرجع تأیید ارسال شود. شما می توانید ترجمه اسناد رسمی را از مترجمان مجاز یا منصوب شده دریافت کنید ، که می توانید آنها را در پایگاه مترجمان ارائه شده توسط دولت آلمان پیدا کنید . این پایگاه داده شامل مشخصات مترجمان مختلف است که به زبان انگلیسی در دسترس است. مرجع تأیید معمولاً به کپی های معتبر از اسناد اصلی احتیاج دارد. شما می توانید نسخه های کپی این مدارک را در دفاتر محلی یا دفاتر اسناد رسمی تأیید کنید.

مرحله ۳: دریافت تایید مجوز کار پزشکی در المان

مرجع تأیید در فرآیند تأیید مدارک پزشکی از پایگاه صلاحیت anabin استفاده می کند. داوطلبان می توانند از این پایگاه داده آنلاین برای بررسی صلاحیت خود استفاده کنند.

مدارک پزشکی از اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر مطابق با معیارهای بولونیا مورد تایید قرار می گیرند. اگر داوطلب مدرک پزشکی خود را در کشوری خارج از اتحادیه اروپا دریافت کرده باشد، روند تأیید مدرک شامل مراحل نشان دادن مهارتهای لازم زبانی بعلاوه آزمون سنجش دانش با معیارهای پزشکان آلمانی خواهد بود. قبل از دریافت تایید مدرک، پزشکان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می توانند به عنوان کارآموز در یک کلینیک مناسب در المان کار کنند . آنها می توانند چندین ماه به عنوان کار اموز کار کنند تا مهارتهای زبانی خود را تقویت کنند و هم اصطلاحات پزشکی و اصطلاحات روزمره را یاد بگیرند و هم دانش خود را در مورد سیستم مراقبت های بهداشتی آلمان افزایش دهند. پزشکان باید پس از اخذ مجوز فعالیت پزشکی ، در (‘Landesärztekammer’) ثبت نام کنند.

گزینه های دیگر: اخذ مجوز حرفه ای موقت یا کار به عنوان ارائه دهنده خدمات اتحادیه اروپا

پزشکان بین المللی ، داروسازان ، روان درمانگران و سایر متخصصان بهداشت از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که فقط می خواهند به طور موقت در آلمان کار کنند ، می توانند به جای دریافت تایید مدرک، مجوز حرفه ای (“Berufserlaubnis”) را درخواست کنند که تا دو سال معتبر است.. این مجوز حرفه ای محدود به زمان و مکان خاصی است.

شرایط دریافت مجوز طبابت

مجوز طبابت فقط برای یک شهر و ایالت خاص و نه برای کل آلمان اعطا می شود. اگر می خواهید بیماران را در ایالت دیگری معالجه کنید ، باید در کلاس پزشکی دولتی مربوطه (‘Landesärztekammer’) ثبت نام کنید.

آیا شما دانشجو هستید و دوست دارید در آلمان پزشکی بخوانید؟

در این مطلب، چگونگی تحصیل پزشکی در آلمان و چگونگی یافتن شغل به عنوان پزشک خارجی در آلمان ، گرفتن معادل آلمانی با مجوز پزشکی و تأیید شما برای کار به عنوان پزشک در داخل آلمان ، شرح داده شده است.

به دلیل کمبود پزشک عمومی ، پزشکان زیادی از خارج از آلمان برای کار در این کشور تقاضا می دهند. با این حال ، شما باید شرایط خاصی را داشته باشید.

در ادامه به بررسی اجمالی مطالب زیر پرداخته ایم:

  • اطلاعاتی درباره نحوه تحصیل پزشکی در آلمان
  • اطلاعاتی درباره پزشکان از اتحادیه اروپا / سوئیس
  • اطلاعاتی در باره پزشکان واجد شرایط از کشورهای دیگر ،کشورهای غیر اتحادیه اروپا / غیر EEA
  • مهارتهای زبان پزشکی خود را با آزمونهای زبان telc ارتقا دهید
  • خلاصه ای از نحوه پزشک شدن (برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا) در آلمان
  1. نحوه تحصیل پزشکی در آلمان

بدست آوردن یک مکان تحصیلی و یک دانشگاه مناسب در آلمان برای تحصیل در رشته پزشکی ، نه تنها برای خارجی ها بلکه برای شهروندان آلمانی نیز بسیار دشوار است. دلیل آن این است که دانشگاههای مرتبط در زمینه پزشکی در آلمان بسیار محدود است. محدودیت براساس numerus clausus (NC) است. فقط دانشجویان با بهترین نمرات در مقطع متوسطه که در آلمان Abitur نامیده می شود یا خارجیانی که دارای مدرک برابر از سایر کشورها هستند ، می توانند در یکی از مکان های دانشگاهی که بسیار مورد تقاضا است ، ثبت نام کنند.

مدارک متوسطه معادل Abitur آلمان که در داخل اتحادیه اروپا دریافت شده است نیز معمولاً در آلمان معتبر شناخته می شوند. اگر از خارج از اتحادیه اروپا آمده باشید مدرک شما به طور خودکار معتبر نیست و باید برای    Hochschulzugangsberechtigung اقدام کنید . شما می توانید با استفاده از پایگاه داده anabin اعتبار مدرک خود را در آلمان بررسی کنید . اگر دیپلم متوسطه شما در آلمان معتبر است می توانید مستقیماً با استفاده از Uni-Assist که سرویس درخواست دانشگاه برای دانشجویان بین المللی است ، به دانشگاه ها مراجعه کنید.

چک لیست خوبی برای نحوه درخواست برنامه های تحصیلی در آلمان نیز از طریق سرویس تبادل علمی دانشگاهی     DAAD ارائه شده است.

  1. پزشکان از اتحادیه اروپا / سوئیس

اتمام تحصیل در رشته پزشکی و دریافت مدرک پزشکی در سوئیس یا هر کشور عضو اتحادیه اروپا به این معنی است که مجوز پزشکی شما به طور خودکار در آلمان به رسمیت شناخته می شود و پس از اثبات مهارت زبان آلمانی ، می توانید به عنوان پزشک در آلمان کار کنید.

برای کار به عنوان پزشک  (M / F) در آلمان در بیمارستان باید شرایط زیر را برآورده کنید:

  • شما به مجوز رسمی ، صادره از طرف دولت که به اصطلاح به آن “تایید” می گویند، نیاز دارید. نامه تایید یک مجوز کار بدون محدودیت است.
  • شما به سطح B2 و C1 زبان آلمانی نیاز دارید
  • در صورتی که در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا اقامت داشته باشید و فقط بخواهید خدمات خود را به طور موقت یا گاه به گاه در آلمان ارائه دهید ، نیازی به دریافت تایید نیست. اما باید این کار را به مقامات اطلاع دهید.
  • دریافت تأیید برای کار به عنوان پزشک در آلمان
  • اطلاعات مربوط به مدارک زبان آلمانی

 موسسه گوته دوره های زبان آلمانی را ارائه می دهد که توسط همه مقامات معتبر شناخته شده است.

  1. پزشکان واجد شرایط از کشورهای دیگر ،کشورهای غیر اتحادیه اروپا / غیر EEA

شما می توانید برای دریافت تأیید کار و سنجش مدرک پزشکی خود در خارج از کشور توسط شورای پزشکی آلمان درخواست کنید.

در غیر اینصورت می توانید اسناد خود را به “Landesprüfungsamt für Medizinische Heilberufe” (LPA) دولت فدرال که می خواهید در آنجا کار کنید ارسال کنید و سپس  آنها می تواند برای شما مجوز موقت “Berufserlaubnis” را برای کار پزشکی در آلمان برای مدت زمان حداکثر دو سال صادر کنند.

به عنوان Gastarzt شغلی پیدا کنید

شما همچنین باید محل کار خود را به عنوان “پزشک مهمان” (Gastarzt) تضمین کنید ، که معمولاً با کارآموزی بدون حقوق همراه است (بعضی از کلینیک ها خوابگاه رایگان به شما ارائه می دهند). مسلماً اگر بتوانید از کشور مبدا خود درخواست کمک هزینه کنید ، مزیت خواهد داشت. پیش نیاز مجوز برای طب پزشکی در آلمان داشتن مدرک زبان B2 / C1 است.

کارآموزی در یک کلینیک یا بیمارستان

اگر موفق به گذراندن دوره کارآموزی در یک کلینیک در داخل آلمان شوید ، می توانید برای مجوزهای کار و اقامت اقدام کنید. هدف از این دوره کارآموزی آماده سازی شما برای دریافت یک حق دائمی برای کار پزشکی در آلمان است. این مرحله یک آزمون عملی شفاهی است که توسط مقام تأیید شده دولت تنظیم می شود. این آزمون باید حداقل ۶۰ دقیقه طول بکشد که در آن شما باید یک بیمار را به زبان آلمانی معاینه کنید تا سابقه پزشکی واقعی شما مشخص شود. پزشکی داخلی و جراحی موارد اصلی این آزمون هستند. با این وجود دانش در زمینه های دیگر نیز مورد نیاز است .

اگر با موفقیت در امتحان قبول شوید ، بی نهایت برای کار پزشکی در آلمان تأیید می شوید. بعد از آن شما می توانید برای کار به عنوان “Assistenzarzt” پزشک( ASSISTENT) به مدت ۵ سال اقامت خود را تضمین کنید.

شانس یافتن شغل در بیمارستان آلمان در واقع بیشتر از مهارت عملی شما به مهارت های زبانی شما بستگی دارد.

مهارت های زبان پزشکی خود را با آزمون های زبان telc ارتقا دهید

آموزش زبان آنلاین telc ، Deutsch B2-C1 Medizin ، به پزشکان کمک می کند تا مهارت های زبان خود را در زبان آلمانی بهبود بخشند و به آنها در ایجاد آمادگی برای معاینات پزشکی به زبان آلمانی کمک می کند. بیشتر اوقات لازم است که به عنوان پزشک به زبان آلمانی صحبت کنید. این آموزش آنلاین بیش از ۱۰۰۰ تمرین مختلف را برای آموزش مهارت های ارتباط پزشک ، بیمار ، گزارش های پزشکی ، ارتباط با همکاران ، سابقه پزشکی و موارد دیگر ارائه می دهد.

علاوه بر این ، telc دو آزمون زبان ، telc Deutsch B2-C1 Medizin و telc Deutsch B2 Medizin Zugangsprüfung را ارائه می دهد تا پزشکان را قادر به کسب مهارت های حرفه ای زبان آلمانی در سطح مهارت های B2 و C1 شورای اروپا کند. اتمام موفقیت آمیز ، این آزمون ها ثابت می کند که متخصصان پزشکی مهارت های زبانی لازم را برای تسلط بر شرایط کاری روزمره را  با اطمینان و سهولت دارند.

خلاصه ای از نحوه دکتر شدن در آلمان (برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا)

تمام مراحل پزشک شدن در آلمان (برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا):

  1. داشتن مدرک زبان آلمانی B2 و C1
  2. برای دریافت مجوز پزشک مهمان (Gastarzt) ، با گواهینامه زبان B2 و C1 ، نامه درخواست ، CV و یک کپی معتبر از مجوز پزشکی خود ، به کلینیک های آلمان مراجعه کنید. درخواست شما باید کاملاً به زبان آلمانی نوشته شود.
  3. برای اخذ مجوز موقت پزشکی “Berufserlaubnis” که اجازه کار به شما می دهد ، به بخش امور خارجه پزشکی “Landesprüfungsamt für Medizinische Heilberufe” (LPA) از ایالت فدرال کلینیکی که شما را به عنوان پزشک مهمان پذیرفته است ، مراجعه کنید. به عنوان پزشک مهمان تا ۲ سال می توانید در آلمان کار کنید.

۴. طی این ۲ سال، به کسب تجربه پزشکی لازم در آلمان به منظور دریافت تاییدیه پزشکی بپردازید تا بتوانید مجوز اقامت دایمی برای کار به عنوان پزشک را در آلمان دریافت کنید.

۵. اکنون می توانید برای یک کار مستقل به کلینیک ها  و بیمارستانها مراجعه و درخواست کار دهید تا بعد از ۵ سال متخصص شوید. در ابتدای کار شما سمت Assistenzarzt  یا دستیار پزشک را خواهید داشت. بعد از ۵ سال شما می توانید یک متخصص یا  Facharzt شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *